HEINICHEN: FLAVIO CRISPO

Heinichen: Flavio Crispo. Leandro Marziotte (ct., Flavio Cristo, zoon van Costantino), Alessandra Visentin (s., Fausta, dochter van de vroegere keizer Massimanio en de vrouw van Costatinos), Nina Bernsteiner (s., Gilimero, legeraanvoerder, vriend van Flavio), Dana Marbach (s., Elena, Engelse prinses aan het hof), Silke Gäng (a., Imilee, dochter van Assarico, de oostfrankische koning) e.a. met Il Gusto Barocco en het Stuttgarts barokorkest o.l.v. Jörg Halubek. CPO 555.111-2 (3 cd’s, 3u., 17’08”). 2016

Als tijdgenoot van Bach, Händel en Telemann reise Johann David Heinichen (1683 - 1729) in 1710 naar Venetië om zich daar te bekwamen in het componeren van een Italiaanse opera. In 1717 was hij terug om aan het hof van August de Sterke kapelmeester in Dresden te worden. Helaas had Antonio Lotti daar dezelfde functie en stond hij gedurig in diens schaduw. Maar in 1719 keerde Lotti naar Venetië terug en kreeg Heinchichen de kans om zijn opera Flavio Crispo op het toneel te brengen, maar als gevolg van een ruzie tussen de castraten Senesino en Berselli over de kwaliteit van het werk schijnt dat niet gelukt te zijn. Het ontmoedigde Heinichen om zich nog eens aan een opera te wijden

Vandaar dat de verlate première pas driehonderd jaar later in Stuttgart plaatsvond. Het gaat om een opera in 3 aktes op een libretto van Steffano Pallavicini in 74 fragmenten. Voor een verklaring van de complexe handeling wordt verwezen naar het tekstboekje.

Ster van de opname is de jonge alt Nina Bernauer. In haar ‘Hosenrolle’ van legeraanvoerder Gilimero weet ze in zes aria’s tal van menselijke emoties gevoelens te uiten. Met nauwelijks minder succes zingt de countertenor Leonandro Marziotte de titelrol van Flavio Crispo met mooie versieringen en al. De door hem aanbeden, maar afwijzende Engelse prinses Elena wordt fraai met mooie coloraturen uitgebeeld door Dana Marbach.

De warme alt van Alessandra Visentin is een heel geloofwaardige, op wraak beluste Fausta en de alt Silke Gäng is een ontroerende gevangen Galiische prinses Imilee, Ook de kleinere rollen zijn goed bezet.

Jörg Halbek leidt niet alleen het heel goede barokorkest, maar ook het totale ensemble in goede banen. Succes verzekerd.