HOLMÈS: CHOIX DE MÉLODIES

Holmès: Choix de mélodies. Sérénade d’hiver; Berceuse; Souvenir; Rondel; Chanson de chamelier; Le chemin du ciel; Journée fleurie; L’opprimée; Sérénade de toujours; Sérénade printanière; Sérénade d’été; Sérénade d’automne; Le brick l’espérance; Fleur de neige; Tireli; En chemin; Chanson catane; Le chateau du rêve; Le chevallier au lion. Eva Csapó (s) en Alicja Masan (p). Accord 20125-2 (56’52”). 1991

Augusta Holmès (1847 - 1903) moet een blonde schoonheid zijn geweest met een stem ‘als parfum op exotische bloemen’ en ze verkeerde in componistenkringen met Chabrier, Debussy en Saint-Saëns (die verschillende werken aan haar opdroeg) en die over haar zei: ’Net als kinderen hebben vrouwen geen idee van obstakels en breekt hun wilskracht alle grenzen. Mademoiselle Holmès is een vrouw, een extremiste’. Ze heeft huwelijksaanzoeken van hem altijd afgewezen.

Homès woonde samen met de schrijver Catulle Mendès met wie ze vijf onwettige kinderen had. Muziekonderricht kreeg ze van Franck en er doet een verhaal de ronde dat ze als bohémienne zelfs een verhouding met hem had.

Ze componeerde vier opera’s, de symfonische gedichte Irlande en Andromède en een Ode triomphale voor de honderdjarige herdenking van de Franse revolutie voor 900 zangers en 300 instrumentalisten. Niets daarvan is op cd, maar gelukkig wel deze 19 liederen van de gevierde, tien jaar oudere Franse tijdgenote Chaminade.

De liederen zijn vrij simpel van stijl en ontstijgen net het genre salonmuziek. Maar vertolkingen door sopraan Eva Csapó en pianiste Alicja Masan doen ze wel recht.