HANDEL: SUSANNA HWV. 66
CD Recensies - H

Händel: Susanna HWV. 66. Emily Fons (ms., Susanna), Christopher Lowrey (ct., Joacim), Colin Balzer (t., eerste oudste), Raimund Nolte (tweede oudste) en Ciara Hendrick (ms., Daniel) met het NDR Omroepkoor en het Göttingen Festspielorchester o.l.v. Laurence Cummings. Accent ACC 26406 (3 cd’s, 3u., 03’40”). 2016

De bijbelse figuur Susanna, beter bekend als ’Susanna in bad’ speelde een rol in de apocriefe boeken van het Ode testament. Als godvrezende welgestelde vrouw werd ze tijdens het baden in een rivier met seksuele bedoelingen lastiggevallen door twee vreemde mannen. Terwijl haar man een week van huis is wordt ze door hen van overspel beschuldigd. Gelukkig verschijnt op het moment dat ze daarvoor ter dood wordt gebracht de jonge Daniel die haar verdedigt en het voor elkaar krijgt dat in plaats van haar beide geperverteerden ter dood worden gebracht. Ze was ook onderwerp voor de schilders Rembrandt en Giogione.

Händel maakte van dit gegeven in 1749 een oratorium dat volgt op de pattri0ttische ‘overwinnings’ oratoria, dat in 2016 tijdens het Göttingen Festival werd uitgevoerd. Als barokspecialist zorgt Laurence Cummings die de pastorale, etherische stijl goed weet te treffen, meteen in de omineuze Ouverture voor een heldere en pittige aanpak. Het NDR koor zit - zoals vele koren - met een wat zwak tenoraandeel, maar weert zich verder redelijk goed.

Het Engels van de solisten is niet steeds loepzuiver, maar op wat minder geslaagde versieringen na is Emily Fons heel goed in haar ‘Crystal streams in murmur flowing’, ‘If guiltless blood be your intent’ en ‘Faith displays her rosy wing’, in eenvoud voorgedragen. Een dramatisch hoogtepunt maakt ze van ‘Guilt trembling spoke my doom’.

Als Joacim blinkt Cristopher Lowrey uit in ‘When first I saw my lovely maid’ en met viriele coloraturen in ‘On the rapid whirlwind’. Samen met Fons zingt hij heel treffend ‘When thou art nigh’.

Colin Balzer is een ongeforceerd zingende Eerste oudste in het prachtige recitatief ’Tyrannic love’, maar Raimund Nolte had als tweede stoere oudste  wat spottender mkgen ageren. Als Susanna’s vader Chelsias maakt hij echter veel goed in ‘Raise your voice to sounds of joy’. Het geringe aandeel van Clara Hendrick als Daniel in ’Tis not age’s sullen face’ is ook zeer geslaagd.

Ondank een paar restricties wordt hier een mooi helder daglicht geworpen op een van Händels laatste meesterwerken. Of de opname van Nicholas McGegan uit 1989 (Harmonia Mundi HMU 90.7030/2) op sommige punten beter is????