HÄNDEL: HOBOCOMPOSITIES

Händel: Hoboconcert nr. 3 in g HWV. 287; ‘Geloso tormanto’, ‘Verdrai s’a tuo dispetto’, Suite uit Almira HWV. 1; Hobosonate in c op. 1/8 HWV. 366; ‘Qui l’augel da pianta in pianta’ uit Aci, Galatea e Poliferno HWV.72; Concert voor hobo, fagot en orkest HWV, deest; Sonate voor 2 violen en b.c. in Bes op. 2.3 (bew.), Ouverture, ‘Moriró, ma vendita’ uit Teseo HWV. 9. Xenia Löffler (h), Marie Friederike Schöder (s) met de Batzdorfer hofkapel. Accent ACC 24295 (75’22”). 2013

Onder de titel My favourite instrument maakte hoboïste Xenia Löffler op een barokhobo met sopraan Marie Friederike Schöder een opname van concerten, sonates en aria’s met hobo van Händel.

Die titel gaat terug tot een uitspraak die Händel in zijn latere leven over zijn Italiaanse tijd maakte: ‘I wrote like the devil those days, especially for the hautbois, which was my favourite instrument’.

Daarom krijgen we hier een stel complete en wat operafragmenten te horen waarin de hobo een solistische rol vervult. Heel mooi in de wraakaria uit Teseo met zijn maniakale coloraturen.

Als lid van de Berlijnse Akademie für alte Musik weet Xenia Löffler precies hoe ze deze nu eens lyrische, dan weer dramatische werken elegant en met veel verve moet spelen. De jonge coloratuursopraan Marie Friederike Schöder heeft een aangenaam mooi en lichte stem die in het hoogste register sat schril wordt maar die correct en goed in dit verfijnde idioom past. Van ‘Morirò, ma vendita’ maakt ze een hoogtepunt.

De Batzdorfer Hofkapelle met een veertiental musici werd in 1993 op kasteel Batzdorf in Saksen als barokensemble opgericht en hier niet genoemde Albrecht Koch leidt het vaak zorgt voor een rake, levendige begeleiding.