HERDZIN: DUBBELCONCERT VOOR ALTVIOOL EN ALTSAX; CONCERTINO VOOR 3 HOUTBLAZERS

Herdzin: Concert voor altviool, altsaxofoon en orkest; Concertino voor klarinet, hobo en fagot. Katarzyna Budnik (va), Pawel Gusnar (sax) met het Elblag kamerorkest o.l.v. Krzysof Herdzin c.q. Roman Widaszek (kl), Marek Mleczko (h) en Pawel Solecki (fag). DUX 1522 (47’47”). 2018

Uit het materiaal op deze cd komt een goed profiel naar voren van de in 1970 geboren Poolse componist Krzystof Herdzin die zich niet alleen op het gebied van de klassieke muziek heeft begeven, maar ook optreedt a ls jazzpianist. In zijn vaak geestige en luchtige muziek combineert hij klassieke aspecten met blijken van een voorliefde voor jazz en pop.

Herdzin moet in eigen land een heel veelzijdig fenomeen zijn componist, pianist, kamermusicus, dirigent, arrangeur en producent. Met de saxofoon kwam hij natuurljk vooral in contact via de jazzwereld.

Hij denkt ook in ongewone solistische combinaties zoals blijkt uit het Dubbelconcert voor de wat donkerder stemmen om de viool en saxofoonfamilie. Het resultaat is heel verdienstelijk voor een quasi autodidact die alleen wat muzieklessen had van Popowej-Zydroń op de Bydgoszcz muziekacademie. In de hier opgenomen werken horen we nog iets impressionistisch en neoklassieks, steeds vermengd met elementen uit de Poolse volksmuziek. Passend in de traditie van Szymanowski, Bacewicz, Baird en Kllar.

Ze worden toegewijd en tot in de puntjes verzorgd door een puik stel solisten in goede samenwerking met een niet bescheiden kamerorkest.

Herdzins  Assertieve prelude, nonassertieve toccata, Drie kronen  en de Suite over Poolse thema’s zijn onder zijn leiding opgenomen  door de Academy of St. Martin-in-the-Fields (Decca 481.188-4) Verder is daar DUX 0970 waarop al langer een opname uit 2012 circuleerde met door Herdzin gedirigeerde andere orkestwerken, waaronder het Concertino voor piano en orkest uit 1993 waarin hij zelf de solopartij speelde.