CD Recensies

HOLLIGER: VIOOLCONCERT

Holliger: Vioolconcert; Ysaye: Vioolsolosonate nr. 3 in d op. 27/3. Thomas Zehetmair met het Südwestfunk omroeporkest Stuttgart o.l.v. Heinz Holliger. ECM 476.1941 (53’07”). 2002

 

Als hoboïst internationaal beroemd geworden, maakte hij in 1970 ook naam als componist met zijn Versuch eines Ausbruchs für zwei Menschen und zwei Marionetten met de ondertitel Der magische Tänzer. Een werd dat min of meer werd ontketend door zijn studie bij Boulez. Ook latere werken van hem waarin consequent met leidende instrumenten werd gewerkt, munten door een frapperende betrokkenheid bij de klank uit.

Ook zijn in de periode van 1993 tot 1995 geschreven vioolconcert, dat in zijn aanvankelijke driedelige vorm ongeveer een half uur duurde, maar waaraan hij in 2002 een ruim een kwartier durende ‘epiloog’ aan toevoegde om aan te tonen ‘dat muziek kan verouderen, waarbij vitale energie wegsijpelt en alles eindigt in kwelling. Het werk is een eerbetoon aan de Zwitserse violist én schilder Louis Soutter (1871-1942) die beelden vol geweld en wanhoop schilderde. In het begeleidende boekje staat daarvan een voorbeeld onder de titel ‘Vòòr de slachting’ uit 1939. En omdat Soutter ooit bij Ysaye studeerde, begint hij met een solosonate van de Belg.

De inspiratiebron ten spijt is het vioolconcert helemaal geen gekweld of heftig stuk al is op de achtergrond steeds iets van tragiek speurbaar. De vereiste virtuositeit valt meer op en dat is iets waarover Zehetmair in ruime mate beschikt, maar gelukkig weet hij ook rijke expressieve bronnen aan te boren. De toelichting in het boekje is nodig, maar gelukkig heel informatief en de duidelijke, evenwichtige opname verdient alle waardering.