CD Recensies

HÄNDEL: ATHALIA, HOGWOOD, NEUMANN

Händel: Athalia HWV 52. Joan Sutherland, Emma Kirkby, Aled Jones, James Bowman, Anthony Rolfe Johnson, David Thomas met het New College koor Oxford en de Academy of ancient music o.l.v. Christopher Hogwood. Decca 417.126-2, 475.201-2 (2 cd’s, 2u.01’22”). 1985

 

Händel: Athalia HWV 52. Simone Kermes, Olga Pasichnyk, Trine Wilsberg Lund, Martin Oro, Thomas Cooley,Wolf Matthias Friedrich het Keuls kamerkoor en Collegium Cartusianum o.l.v. Peter Neumann. MDG MDG 332-1276-2 (2 cd’s, 2u. 02’18”). 2003

 

Athalia van Händel uit 1733 op tekst van Humphreys naar Racine is wel het eerste grote Engelse oratorium genoemd. Het toneelstuk van Racine gaat over de aanmatigende afvallige koningin Athalia en haar onderwerping wanneer de profeet Joad en zijn vrouw Josabeth de ware jeugdige erfgenaam Joas op de troon brengen.

Van dramatische handeling is in het oratorium niet uitgesproken sprake, maar de muziek vergoedt veel en vooral Athalia zelf is daar rijkelijk mee bedeeld.

Met haar rijke volle sopraan zorgt Joan Sutherland als mogelijk onverwachte, maar op een royaal vibrato na heel goede Händelvertolkster in de titelrol voor een fraai contrast met de lichte, koele, zilveren stem van Emma Kirkby als Josabeth. Aled Jones zorgt met zijn jongensstem voor een geloofwaardige kind-koning Joas, en de countertenor van James Bowman zorgt voor een goede invulling van de Joad rol; Anthony Rolfe Johnson (Mathan) en David Thomas (Abner) sluiten zich hier harmonisch bij aan. Het koor levert goede bijdragen en de Academy van Hogwood werkt op topniveau, waardoor hooguit soms even het ensemblespel in het gedrang komt maar het eindresultaat toch alom zeer bevredigt. 

De nieuwere opname van Neumann klinkt nog wat mooier. Neumann kiest vrij straffe, gelijkmatige tempi en toont zich ook een heel goede Händelvertolker. Bij de solisten onderscheidt zich vooral Simone Kermes in de titelrol; tenslotte zal ze voor oude muziekliefhebbers stijlvoller klinken dan Sutherland. Joad, bij Händel gezongen door een mannenalt of castraat voldoet in eerstgenoemde gedaante ook heel goed. Beide andere sopranen Olga Pasichnyk (Josabeth) en Trine Wilsberg Lund (Joas) laten ook geen steken vallen en de sonore bas van Wolf Matthias Friedrich zorgt voor een gezaghebbende Abner.

De keuze gaat feitelijk tussen dit tweetal opnamen; alleen wie het goedkoper wenst, kan terecht bij Martini (Naxos 8.554364/5).