ISAAC: HENRICUS ISAAC NELL TEMPO DI LORENZO & MAXIMILIAN
CD Recensies - I

Isaac: Henricus Isaac nell tempo di Lorenzo de’ Medici & Maximilian I 1450-1519. ‘Palle, palle’; ‘Parce Domine populo’; ‘La morra’; ‘Sustinuimus pacem’; ‘Innsbruck ich muß dich lassen’; ‘Hor’è di maggio’; ‘A la battaglia’; ‘Quis dabit capiti meo aquam?’; ‘Sancti Spiritus assit nobis gratia’; ‘Angeli, archangeli’; ‘La mi la sol’; ‘Optime divino’; ‘Septuagesima’: ‘Circumdederunt me’ uit Choralis Constantinus I; ‘Innsbruck ich muß dich lassen’ (bew); ‘Christus filius Dei’. Capella reial de Catalunya en Hespèrion XXI o.l.v. Jordi Savall. Alia Vox AVSA 9922 (76’06”). 2017

 

Om de vijfhonderdste sterfdag van de rond 1450 geboren Vlaamse componist Heinrich Isaac te vieren, werd deze fijne cd uitgebracht.

Isaac wordt algemeen erkend als een van de meest genereuze en productiefste componisten uit de vroeg-Renaissance. Hij reisde veel rond in Europa, was eerst werkzaam aan het Bourgondische hof, daarna in Oostenrijk en tenslotte in Duitsland en Oostenrijk. 

Op uitnodiging van Lorenzo de ….. vestigde hij zich in Florence en werd een bewonderd lid van de Medici hofhouding. Een paar jaar na de dood van Lorenzo il magnifico in 1492 werd hij hofcomponist van Maximilian I van Habsburg.

Savall stelde voor dit programma een repertoire van sacrale en wereldlijke werken samen in de vorm van ‘een leven in muziek’. Het is hem daarbij goed gelukt om in ruim drie kwartier een goed beeld te geven van de veelzijdigheid en de vindingrijkheid van deze componist.

In ‘A la bataglia’, wordt heel wat minder naturalistisch dan bij Biber, de stedenstrijd tussen Genua en Florence om het bezit van het kasteel Sarzanello beschreven.

Quis dabit capiti meo aquam? is een diep ontroerende klacht, geuit na de dood van Lorenzo. Een chronologische volgorde is niet aangehouden. Leuk en nuttig zijn de beide versies van het lied Innsbruck ich muß dich lassen uit 1484, eerst in de oorspronkelijke gedaante, daarna in de vorm die als het koraal ‘O Welt, ich muß dich lassen’ tijdens de Reformatie (en door Bach) werd gebruikt.

Maar er zijn ook vroegere en latere werken om het beeld van de Europese burger en Renaissance meester te vervolmaken. Voorbeeldig gedaan door Savall en zijn gespecialiseerde muzikale keurcorps.