JÓHANNSSON: ORPHÉE

Jóhannsson: Orphée. ‘Flight from the city’; ‘A song for Europe’; ‘The drowned world’; ’A deal with chaos’; ‘A pile of dust’; ‘A sparrow alighted upon our shoulder’; ‘Fragment I’; ‘By the roes, and by the hinds of the field’; ‘The radiant city’; ‘Fragment II’; ‘The burning mountain’; ‘De luce et umbra’; ‘Good morning, midnight’; ‘Good night. day’. Johann Jóhannsson (p. Electr., org., el.orgel) Wildur Guonadottir (vc), American conempory music ensembe, Air Lyndhurst strijkorkest o.l.v. Anthony Weeden en Theatre of voices o.l.v. Paul Hillier. DG 479.6021 (46’34”). 2016

De IJslandse componist Jóhann Jóhannsson is een hoofdrolspeler in de dynamische wereld van de neo-klassieke muziek waarin componisten inventief laveren tussen soundtrack voor films, minimal music, klassieke muziek, ambient, drone en electronica. Hij werd bekend door zijn album ‘IBM1401’ en de soundtrack voor ‘Theory of Everything’. Jóhannsson wordt veelvuldig geroemd vanwege zijn unieke composities en baanbrekende werken op het gebied van neo-klassieke muziek, ambient, avant-garde en elektronica. Zo won hij een Oscar, Golden Globe, BAFTA en heeft hij meerdere Grammy-nominaties op zijn naam staan. In zijn thuisland schrijft hij met passie voor Icelandic Symphonic Orchestra en werkt samen met de meest uiteenlopende muzikanten zoals bijvoorbeeld Jaki Liebeszeit (CAN), Marc Almond, Stephen O’Malley van Sunn O) en Barry Adamson.

Onlangs verscheen van Jóhannsson Orphée. In dit werk verklankt hij de mythe van Orpheus. Dit is een gelaagd verhaal over dood en wederopstanding uit antieke verhalen waarin Orpheus een soort halfgod is. Kunstenaars en muzikanten zorgen al vele eeuwen voor aanpassingen en aanvullingen waardoor het een van de meest bewerkte verhalen is. Johannsson liet zich voor dit album op muzikaal vlak inspireren door filmcomponisten Bernard Hermann, Ennio Morricone en Michael Nyman.

Jóhann Jóhannsson blijkt een begenadigd componist en producer van meeslepende, vaak fragiele en ontroerende muziek op het snijvlak van klassiek (minimal music en Barok), drone/ambient en electro-akoestische muziek te zijn. De afgelopen jaren is hij bovendien veelgevraagd componist van soundtracks voor films, documentaires en theater. Zo won hij een Golden Globe voor zijn muziek voor ‘The Theory of Everything’ (over het leven van Stephen Hawking) een sleepte hij Oscarnominaties in de wacht voor deze film en de thriller ‘Sicario’. Ook heeft hij composities geschreven voor diverse (modern) klassieke gezelschappen.

Bij kennismaking doet het geheel wat ongewoon, maar door alle wisselende klankpatronen best fascinerend aan. Aangenomen mag worden dat door de deelname van de toondichter zelf alles keurig naar zijn wens is vastgelegd.