JOUBERT: JANE EYRE

Joubert: Jane Eyre op. 134. April Fredrick (s., Jane Eyre), David Stout (b., Edward Rochester), Clair McCaldin (ms., Mrs. Fairfax, Hannah), Gwion Thomas (b., Mr. Brocklehurst), Mark Milhofer (t, St. John Rivers), Lesley-Jane Rogers (s., Sarah, Diana Rivers), Lorraine Oayne (s., Leah, Mary Rivers) e.a. met het Engels symfonie orkest o.l.v. Kenneth Woods. Somm SOMMCD 263-2 (2 cd’s, 2u. 15’15”). 2016

De Engelse componist van Zuid Afrikaanse afkomst John Joubert (1927) werd vooral bekend met zijn koorwerken en carols, maar hij schreef ook  vier concerten, twee symfonieën en niet minder dan zeven opera’s, die buiten de Angelsaksische wereld nauwelijks aandacht kregen. In 1997 voltooide hij als nr. 8 de opera Jane Eyre over de bekende novelle van Charlotte Brontë op een libretto van Kenneth Birkin.

Aanvankelijk werd de opera in drie aktes geconcipieerd, maar voor deze opname werd dat teruggebracht tot twee, elk met drie taferelen. Daarin wordt specifiek de aandacht gericht op cruciale momenten uit het leven van Jane. Een goede voorkennis van het boek is vereist om daar greep op te krijgen. Van een doorlopend verhaal is geen sprake en dat doet afbreuk aan  het dramatische verloop en de structuur.

Gelukkig overwint het werk bij het aanhoren deze zwakke kanten. De invloeden daarop zijn herkenbaar: Brittens opera’s, Debussy’s Pelléas en een paar scheutjes Wagner en Janáçek, hoewel het idioom gelukkig ook veel eigens heeft, zeker in melodische zin.

Het werk telt zestien rollen, te veel om een persoonlijke indruk te maken omdat de meeste slechts in één scène optreden. De uitvoering wordt gedragen door de sterke rollen van April Fredrick als rebelse Jane, David Stout als Rochester en Mark Milhofer als dominee St. John Rivers. Kenneth Woods zorgt voor een mooi voortvloeiende, warme begeleiding.

Als bonus is een uitgebreid interview met de componist toegevoegd.