CD Recensies

KARAYEV: SYMFONIE NR. 1; VIOOLCONCERT

Karayev: Symfonie nr. 1 in b; Vioolconcert. Janna Gandelman (b) met het Kiev Virtuosi symfonie orkest o.l.v. Dmitry Yablonsky. Naxos 8.573722 (54’43”). 2017

 

Voluit heet hij Kara Abdul’Faz-Oglí Karayev, de componist uit Azjerbeidjan die leefde van 1918-1982. Hij werd in Bakoe geboren en studeerde daar. Later studeerde hij in 1942 in Moskou bij Shostakovitch, maar had blijkbaar in tegenstelling met hem nooit problemen met het regime want hij ontving tweemaal de Stalin prijs. Het idioom waarin hij zich uitdrukt kan worden omscreven als een mengeling van Mahler en Shostakovitch, wat betekent dat er aangenaam naar kan worden geluisterd. Later heeft hij ook wat met twaalftonerij geëxperimenteerd, maar daar blijkt hier gelukkig weinig van. DE muziek is vrij van radicale tendensen en komt soms regressief in de buurt van Tchaikovsky en Rimsky. Orkestreren kon de man goed en de muziek heeft kleur (folkloristische achtergrond) en finesse.

Hij werd bekend met het symfonisch gedicht Leyla en Mejnun en de balletten De zeven schoonheden en Het pad van de donder.

Symfonie nr. 1 (van de drie) is uit 1943, het Vioolconcert uit 1967. Dat moet men niet verwarren met het Vioolconcert van de in 1943 geboren Faradz Karaev die ook uit die streek komt en het door Patricia Kopatchinskaja op Paladino PMR 0070 vastgelegde Vioolconcert schreef.

De Israëlische violiste Janna Gandelman, in het gewone leven concertmeester van het Jerusalem symfonie orkest, is een goede pleitbezorgster van dit best aantrekkelijke standaard vioolconcert uit 1967, dat eerder werd opgenomen door Leonid Kogan (Arlecchino ARL A01) en Gidon Kremer (Russian Revelation RV 10104), terwijl Vladimir Yurgin-Klevke zich bekommerde om zijn pianowerken (Delos DRD 2008). Dat Vioolconcert moet men niet verwarren met het Vioolconcert van de in 1943 geboren Faradz Karaev die ook uit die streek komt en door Patricia Kopatchinskaja op Paladino PMR 0070 is vastgelegd.

Yablonsky toont zich met zijn Oekraïnse virtuozen goed in staat om de Symfonie een waardevolle beurt te geven.

Eerder werd hier de opname van Karayevs Suite De 7 schoonheden, Don Quichot en Leyla en Mejnun (Chandos CHSA 5203) besproken.