CD Recensies

KOHLSTEDT: STRÖME

Kohlstedt: Ströme. Senimb, Tarleh, Auheja, Niodom. Ksycha, Jingo, Thipy, Amsomb. Martin Kohlstedt (p) met het Gewandhauskoor. Warner 2954-7105-7 (47’50”). 2019

De Duitse componist, pianist en producer Martin Kohlstedt (1988) beweegt zich in de muziekwereld in grote lijnen in het neoklassieke genre met lichte pop neigingen. In eigen beheer gaf hij twee eerdere cd’s uit Nacht (Edition Kohlstedt MK 003), Strom (Ed. Kohlstedt 4050486123300) en Tag (Ed. Kohlstedt 4050486119327).

Hij vertoont enige verwantschap met Ólafur Arnalds en Nils Frahm, maar heeft ook een eigen techniek ontwikkeld waarin hij modules als kleine bouwstenen van melodie of harmonie gebruikt. Via intuïtief improviseren en experimenteren combineert hij deze op verschillende manieren. Vaak tot een soort dialogen.

Ströme ontstond door een project Two play to play  van Karin Laube en Matthias Krähenbiel van het Leipzigse Gewandhaus dat in juni 2018 werd gerealiseerd en waarin liefst ook een dialoog met het publiek tot stand komt. De koorleden hebben geen houvast aan genoteerde bladmuziek, maar moeten zich laten meevoeren door de ongewone methode van de componist.

Op deze manier ontstaat een fascinerende, golvende stroom van klankvelden met pianospel, elektronische effecten en koorzang. Afwisselend kalm en onrustig van aard. Dat project maakt een interessante, goede indruk hier nu van die uitvoering meteen meteen deze opname werd gemaakt.