CD Recensies

LANTINS, H. EN A. DE: CHANSONS

Lantins, H. de: Per amor de costey; Un seul confort pour mon cuer resjoir; Hélas amour que ce qu’endure; Chanter ne scay ce poyse moyr; Celsa sublimatur/Sabine presul; Grant ennuy m’est douce simple et coye; Plaindra m’estuet de ma damme jolye; Je suy exent entre aman pour amour; Mirar non posso ni conçerner dona; Io sum tuo servo; Lantins, A. de: Las pouray je mon martire celer; Ne me vueilliés oblier; Amour servir et honnourer; Ce jour de l’an belle je vous supplye; Tota pulchra es; Puis que je voy belle que ne m’amés; Hélas emy ma dame et ma mestresse; Puisque je suy cyprianés. Miroir de musique o.l.v. Baptiste Romain. Ricercar RIC 365 (60’07”). 

 

Hugo en Arnold de Lantins kwamen begin vijftiende eeuw uit de omgeving van Luik, maar leefden en werkten tussen 1420 en 1430 in Pesaro en Venetië. Net als bij hun streekgenoot Johannes Ciconia stonden de broers De Latins enigszins in de schaduw van de beroemdere Dufay, maar hun archaïsche wereldlijke en kerkelijke muziek moet zeker niet naar waarde onderschat worden.

Op deze cd staat een mooie verzameling Franse en Italiaanse chansons die met hun licht gekunstelde vorm en meest amoureuze inhoud welkom materiaal vormde aan de Italiaanse hoven.

De overgeleverde manuscripten bevatten geen aanwijzingen over de bezetting en bovendien komen regelmatig muziekpartijen zonder tekst eronder voor. Dat geeft de uitvoerenden veel speelruimte voor eigen initiatief.

Miroir de musique, dat bestaat uit Sabine Lutzenberger en Clara Coutouly (s), Bernd Oliver Fröhlich en Achim Schulz (t), Elizabeth Rumsey (vielle), Tobie Miller (blokfluit, draailier), Silke Schulze (schalmei en pommer), Marc Lewon (;uit en gitaar), Nathaniel Wood (schuiftrompet) en Baptiste Romain (vielle, doedelzak) maakt daar dankbaar gebruik van. Het resultaat is bijzonder oorstrelend.

Ruim tien jaar geleden besteedde de Capilla flamenca al aandacht aan Arnold de Lantins met bijvoorbeeld de Missa Verbum incarnatum (Ricercar 207).