CD Recensies

LAMBERT: LEÇONS DE TÈNÈBRES 1663

Lambert: Leçons de ténèbres nr. 1-3; Anon.: Prélude non mesuré; Hotman: Allemande; Courante in d; Allemande; Gaultier: Tombeau de Mezangeau. Marc Mauillon (b), Myriam Rignol (vdg), Thibaut Roussel (theorbe), Marouan Mankar-Bennis (kl, org). Harmonia Mundi HMM 90.2363/4 (2 cd’s, 1u. 44’30”).

 

De Fransman Michel Lambert, de schoonvader van Lully (1610-1696) was componist, luitenist, theorbespeler en zanger aan het hof van Lodewijk XIV en componeerde naast twee bundels met kamermuziek en een groot aantal airs ook in 1663 en 1689 twee reeksen Leçons de ténèbres.

Bj het begrip Leçons de ténèbre denkt men in de eerste plaats van François Couperin, Joseph Hector Fiocco, Michel-Richard de Lalande en Marc Antoine Charpentier.

Maar ook de minder bekende Lambert schreef voor de Stille Week voor Pasen zo’n uitgebreide compositie waarin wordt stilgestaan bij het lijden en sterven van Christus en waarin de Bijbelse klaagliederen van Jeremias een belangrijke rol spelen tijdens de kerkdiensten op Witte donderdag, Goede vrijdag en Stille zaterdag. Bij een vluchtige vergelijking blijkt Lamberts werk in  vergelijking strenger en symmetrischer dan dat van zijn collega’s; ze staan ook nog wat dichter bij het gregoriaans.

Gedurende de regering van Lodewijk XIV werden de betreffende motetten voor een enkele zangstem met continuo in die periode uitgevoerd.

Deze muziek vergt heel kundige vertolkers die goed overweg kunnen met de zwierige versieringen van de variaties of doubles.

Gelukkig zingt Marc Mauiloon mooi zuiver en is zijn stemvoering aardig wendbaar. Aan de continuokant wordt mooi en netjes gemusiceerd. Als korte tussenspelen en naspel fungeren soli voor gamba en theorbe.

De tweede en laatste reeks Leçons de ténèbres van Lambert uit 1689 kunnen we beluisteren in een matig geslaagde opname van Noémi Rime (s), Nathalie Stutzman (a), Charles Brett (ct), Howard Crook (t), Philippe Foulon (vdg) Mauricio Buaglia (theorbe) en Ivète Piveteau (Virgin 385.789-2) uit 1988