CD Recensies

LISZT: LIEDEREN VI

Liszt: Liederen, deel 6. ‘Schwebe, schweben blaues Auge’ S. 305; ‘Die Zelle in Nonnenwerth’ S. 274; ‘Kling leise mein Lied’ S. 301/2; ‘Enfant, si jétais roi’ S. 283.2; ’S’il est un charmant gazon’ S. 284/2; ‘Comment, disaient-ils’ S. 276/2; S. 282/2; Mignons Lied ‘Kennst du das Land’ S. 275/1; ‘Wo weilt er?’ S. 295/2; Die Loreley’ S. 273; ‘Der Fischerknabe’, ‘Der Hirt’ en ‘Der Alpenjäger’ uit Lieder aus Schillers Wilhelm Tell S. 292; ‘Die Macht der Musik’ S. 302/2; ‘Quand tu chantes bercée’ S. 306a. Julia Kleiter (s) en Julius Drake (p). Hyperion CDA 68235 (60’49”). 2018

Ondanks wat vroegere pogingen van bijvoorbeeld Dietrich Fischer-Dieskau en Brigitte Fassbänder was het liedsegment uit het oeuvre van Liszt op cd een vrij grijs gebied. Totdat Hyperion, sterk in complete liedopnamen, in het Lisztjaar 2011 het initiatief nam op ze volledig op te nemen en de componist op dit gebied te legitimeren. Dit is aflevering nr. 6.

Liszt herschreef veel van zijn liederen, waarbij blijkt dat in muziekdramatische termen de originelen vaak beter aandoen dan de herzieningen. Hyperion besteedt veel aandacht aan de diverse vormen

Hier zijn het de Duitse sopraan Julia Kleiter en de permanente begeleider Julius Drake die door elkaar eerste en tweede versies laten horen. Ze weten de emotionele en expressie aspecten die soms vrij extreem zijn en de nodige virtuositeit verlangen goed te verwerken.

Kleiter zingt dit alles gelijkmatig met een over een groot bereik fraaie stem en veel toewijding en Julius Drake ondersteunt haar ideaal.  Een hoogtepunt komt aan het eind van ‘Die Loreley’ wanneer de boot zinkt. Liszt is in zijn liederen zelden beter bediend dan hier.