MERULA: INSTRUMENTALE EN VOCALE WERKEN

Merula: Musica sacra. ‘Confitebor tibi, Domine’;  ‘Gaudeamus omnes’ uit Pegaso op. 11; ‘Credidi’; ‘Niso Dominus’ uit Salmi e messa concertati bk. 3 op. 18; ‘Laetatus sum’; ‘Confitebor tibi, Domine’; Laudate pueri Dominum’ uit Concerto op. 15; Motet ‘Favus distillans’; ‘Cantate, jubilate’ uit Motette e sonate bk. 1 op. 6; ‘Nisi Dominus’ uit Concerto op. 15. Mélanie Remaud (s), Antonella Gianese (s), Marta Fumagalli (a), Paolo Borgonovo (t), Salvo Vitale (bs) met Il Demetrio o.l.v. Maurizio Schiavo. Brilliant Classics 95270 (55’08”). 2016

Merula: ’Canzona La Catarina’.’ La Gallina’; ‘Ballo detto Gennaro’; ‘La Merula’; ‘Ciaconna’; La Pighetta’; ‘Ruggiero’; La Pedrina’, ‘La strada’; ‘Ballo detto policio’  uit Canzoni overo sonate concertate op. 12; ‘Sonata prima’, ‘Sonata secunda’ uit Motette e sonate concertati bk.1 op. 6; Capriccio cromatico; La Berlasina; Capriccio in g. Collegium Pro Musica o.l.v. Stefano Bagliano. Dynamic CDS 191 (61’26”). 1998

Tarquinio Merula (1595-1665) was een zeventiende eeuwse Italiaanse componist en organist die na verschillende functies als koorleider te hebben bekleed, in 1652 organist en maestro di cappella aan de kathedraal van Cremona werd. Hij componeerde instrumentale canzones, madrigalen, motetten, missen, psalmen en orgelwerken.

Daarvan geeft dit tweetal cd’s met vocale en instrumentale miniaturen enigszins een dwarsdoorsnee. Wie belangstelling heeft voor de Italiaanse vroegbarok rond Monteverdi zal er genoegen aan beleven want het gaat ook heel levendige, inventieve muziekjes.

Naast de grootschaliger psalmzettingen van Monteverdi, Rigatti en anderen zijn de vocale werken van Merula wat klein uitgevallen, maar wat zijn ze kostelijk. Eigenlijk geldt dat ook voor de hier getoonde voorbeelden van instrumentale kunst. Het Collegium Pro Musica bestaat uit Stefano Bagliano (fluit/blokfluit), PaoloTognon (dulciaan), Marino Lagomarsino (v), Maurizio Less (vdg/lirone), Federico Marincola (theorbe) en Mario Martinoli (kl/org) met precies het nodige instrumentarium.

Voorbeelden om aan te tonen hoe mooi het resultaat is? Probeer dan de pittige dulciaan in La Merula of de inleiding van La Cattarina, Zelfs het formele Capriccio cromatico is een dartel levendige affaire.

De selectie vocale werken is zinvol gemaakt uit werken die zijn hele actieve leven omvatten, van het eerste boek met motetten van de nog niet dertigjarige tot de derde band psalmen en missen uit de late fase.

Het is vrij fijnzinnige muziek in harmonisch opzicht die getuigt van een groot contrapuntisch inzicht en bij vlagen zelfs iets experimenteels bezit. Ook het Ensemble Il Demetrio dat wordt geleid door violist Maurizio Schiavo voldoet aan alle interpretatieve wensen.