MAYR: CHERUSCI, I

Mayr: I Cherusci. Markus Schäfer (t., Treuta), Yvonne Prentki (s., Tusnelda), Andrea Lauren Brown (a., Tamaro), Andreas Matttersbergen (bs., Zarasto), Katharina Konradi (s., Ercida), Uwe Gottwinter (t., Carillo), Harald Thum (t., Dulciamo) en Markus Zeitler (t., Araldo) met leden vann het koor van de Beierse staatsopera, het Simon Mayr koor en Concerto de bassus o.l.v. Franz Hauk. Naxos 8.660399/400 (2 cd’s, 2 u. 33’02”). 2016

Misschien gaat het om slechts wat gepeuter aan het oppervlak van een componist die meer dan zeshonderd werken schreef, maar Naxos doet voortreffelijk werk door daarvan tenminste iets toegankelijk te maken zodat de man meer wordt dan een paar lemma’s in de muziekgeschiedenisboeken,

Simon Mayr werd in 1763 in Beieren geboren maar bracht het grootste deel van zijn leven door in Bergamo, maar Donizetti tot zijn leerlingen behoorde. In zijn tijd waren zijn meer dan zeventig opera’s heel populair in heel Europa. Dat duurde totdat ze werden overvleugeld door Rossini. In 1845 overleed hij.

Het dramma per musica I Cherusci op een libretto van Gaetano Rossi werd begin 1808 voor het eerst in Rome opgevoerd en speelt in het Duitsland aan het begin van de jaartelling en gaat over de slavin van de Treuta, de leider van de Marcomani stam. Tusnelda die was uitgekozen als offer tijdens een primitief ritueel van de druïden. De andere dramatis personae zijn Tamaro, de vijandelijke leider van van de Cherusci, Zarato die hogepriester van de druïden, Ercilda, bondgenoot van Treuta, Carilo, aanvoerder van de met Treuta geallieerde Sarronides en Danciamo, de adoptiefvader van Tusnelda die ontdekt dat Treuta de echte vader van haar is.

Het verhaal gaat met al zijn verwikkelingen natuurlijk over familiebanden, liefde, haat, jaloezie, romances en avontuurlijke mislukkingen. Verwarring, liefde, list en bedrog in overvloed als ingrediënten, maar gelukkig ook een happy end.

Voor deze cd première bracht Franz Hauk een stel goede zangers ten tonele die een homogeen team vormen met een extra positieve aantekening voor Yvonne Prentki en Markus Schäfer in de dragende rollen.