MESSIAEN: TRANSFIGURATION DE NOTRE SEIGNEUR, LA

Messiaen: La transfiguration de nôtre-seigneur Jésus-Christ. Filharmonisch orkest en koor van Radio France o.l.v. Myung-Whun Chung. DG 471.569-2 (2 cd’s, 99’51”). 2001

Messiaens Transfiguration uit de jaren 1965/9 markeert een terugkeer tot de grootschalige composities na de geconcentreerder werken uit zijn middenperiode. Het werk geeft ook blijk van de herontdekking van een consonante harmonie die ook in zijn latere werken in diverse gradaties is terug te vinden. Voor wie naar de essentie van het Messiaens persoonlijke stijl zoekt, is dit derhalve een sleutelwerk.

Dorati zorgde ooit voor de plaatpremière op Decca; daarna wijdde Rickenbacher zich met een Duits ensemble (Schwann 31216-2) met meer succes aan het werk, maar nu is daar Chung met voortreffelijke Franse krachten en hij zorgt voor de tot op heden beste uitvoering. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat het tweede van de beide zevendelige gedeelten steeds meer spanning en verscheidenheid bezit dan het eerste. Een bijkomend winstpunt is dat de muziek uit deze latere stadia de relatie bewaart met de intenser, onverzettelijker stijl van vroegere werken als Chronochromie. Ook zijn nog van die vervoerde, bezwijmelende melodieën van de jongere Messiaen te horen die dan aan de ondes martenot waren toevertrouwd. Maar bovenal legt het werk natuurlijk getuigenis af van ’s componisten onwankelbaar geloof.

Chung die voor zijn uitvoeringen van Messiaens muziek intensief contact met de componist onderhield benadert waarschijnlijk mede daarom diens intenties het beste. De quasi solisten (piano, fluit, klarinet, cello, marimba, xylorimba en vibrafoon) leveren hun aandeel naar behoren en zijn goed in het zwaar bezette orkest geïntegreerd.