MEYERBEER: PATINEURS, LES E.A.

Meyerbeer: Toneelmuziek bij Struensee; Balletsuite Les patineurs; Voorspel L’Africaine. NDR Symfonie orkest Hannover en –koor o.l.v. Michail Jurowski. CPO 999.336-2 (68’58”). 1995

De ooit vrij populaire balletsuite  Les patineurs is gelicht uit de opera Le prophète en is een waar toonbeeld van de Franse balletcultuur. Bovendien wist de componist hoe hij met onmiddellijk aansprekende vlotte muziek zijn toehoorders moest behagen. Zijn collega’s daarentegen konden hem nooit helemaal vergeven dat hij destijds een van Europa’s rijkste mensen was. Hij was namelijk afkomstig uit een bankiersfamilie en had zich kunnen veroorloven om zich bij de beste leermeesters het vak eigen te maken en de heersende muzikale smaak op te snuiven om zich daarnaar te richten. Waarschijnlijk vanwege zijn aanwezigheid besloot Rossini naar Parijs te komen, maar grappig genoeg volgde Meyerbeer een paar jaar later diens voorbeeld en vestigde zich omgekeerd in Italië.

Het lukt een minder bekende Jurowski heel goed om een Noordduits orkest tot de zwierige, kleurige stijl te brengen die deze muziek nodig heeft; dit leidt tot uitingen van veel joie de vivre.

De muziek bij Struensee uit 1846 behandelt een periode uit de Deense geschiedenis. Deze Duitse arts werd in 1768 aan het hof in Kopenhagen te trachten de geesteszieke koning Kristian VII als lijfarts te dienen. Als beloning werd hij in de adelstand verheven, maar hij verwierf ook steeds meer macht die hem tot dictatoriale ingrepen verleidde. Tenslotte werd hij in 1772 ter dood veroordeeld. Meyerbeer’s desbetreffende opera is vergeten, het enige wat voorlopig rest is de hier gespeelde toneelmuziek. Tot slot was er een plekje voor het voorspel van de wel bekende opera L’Africaine uit 1865. Met evenveel zorg en stijlbesef uitgevoerd.