OFFENBACH: CELLOCONCERT E.A.

Offenbach: Grand concerto pour violoncello et orchestre, Concerto militaire; Ouverture Orphée aux enfers; Ouverture, ballet en grande valse uit Les fées du Rhin; ‘Ballet des flocons de neige’ uit Le voyage de la lune; Jérôme Pernoo met Les musiciens du Louvre o.l.v. Marc Minkowski. Archiv 477.6403 (78’22”). 2006

De meesten weten dat Offenbach beroemd werd met zijn Franse operettes. Dat hij een briljant cellist was en heel wat muziek voor cello schreef, weet niet iedereen; hij stond zelfs bekend als ‘De Liszt van de cello”. Op kamermuziekgebied schreef hij soli, duo’s en kwartetten voor cello plus werken voor cello en piano. Maar hij componeerde ook werken voor cello en orkest. Het heeft tot in de jaren vijftig vorige eeuw geduurd voordat zijn concertante muziek geleidelijk werd teruggevonden. Aanvankelijk werd van het lange Concerto militaire een versie van cellist Jean-Marc Clément gebruikt, die lastige passages uit het eerste deel schrapte en het tweede en derde deel reconstrueerde aan de hand van pianoschetsen. Gelukkig bevond zich compleet materiaal in het familiearchief van de Offenbachs op basis waarvan Jean-Christophe Keck het werk betrouwbaar reconstrueerde.

Al in 1983 gaf Ofra Harnoy een voorproefje van dergelijke concertante muziek met een opname van het ruim twintig minuten durende Concerto rondo (RCA RD 71003), niet zolang daarna gevolgd door de cd première van het Concerto militaire door Guido Schliefen (CPO 777.069-2). Het werk biedt ware trapezenummers voor de solist en vooral de barcarolle finale is op typisch Offenbachiaanse wijze heel pakkend. De operettestijl is nooit ver uit de buurt.

Solistisch, orkestraal en opnametechnisch is de nieuwe opname, waarin de solist zorgt voor de stijlvolle cadens weer een graadje beter. De militaire thema’s waarin de pauken op de voorgrond treden, krijgen heel duidelijk profiel. In het langzame middendeel als rustpunt mag de cello prachtige melodieën zingen.

Afgezien van de bekende ouverture Orfeus in de onderwereld zijn de verdere werken evenmin te versmaden. Van Les fées du Rhin is geen enkele opname bekend en uit Voyage dans la lune alleen de ouverture. Leuke aanwinst dus!