OCKEGHEM: CHANSONS, ROMANESQUE

Ockeghem: Chansons: ‘Ma bouche rit’, ‘Petite camusette’; ‘J’en ay deul’; ‘Ma maistresse’, ‘Prenez sur moi vostre exemple amoureux’, ‘Aultre Venus estes sans faille’, ‘L’autre d’antan’, ‘Baisiés moy dont fort’. ‘D’un aultre amer’, ‘Prenez sur moi vostre exemple amoureux’. ‘Fors seulement’, ‘Ques mi vida?’; Venegas de Henestrosa: ‘Malheur me bat’; Spinacio: ‘Maior me bat’ uit Intabulata de lauto, band 2. Katelijne van Laethem (s), Eitan Sorek (t) met Romanesque o.l.v. Philippe Malfeyt. Ricercar 20630-2 (57’26”). 1997

Bij de aandacht die Ockeghem tegenwoordig krijgt, gaat de belangstelling vooral uit naar zijn gewijde muziek. Dat is jammer, want daardoor dreigen zijn chansons tekort te komen. In 1981 nam het Engelse Medieval Ensemble ze ooit volledig op (Oiseau Lyre), maar die opname is kenmerkend genoeg reeds lang niet meer verkrijgbaar.

Het mag dan wezen dat deze chansons wat minder interessant zijn dan de missen en motetten van deze componist omdat ze minder vernieuwend zijn, toch behoren ze tot de populairste en invloedrijkste werkjes uit de vijftiende eeuw en ‘Ma bouche rit’ en ‘Fors seulement’ moeten destijds een status als tophit hebben gehad.

Romanesque is een gespecialiseerde groep Belgische musici bestaande uit Hannelore Devaere (hp), Sophie Watillon en Piet Stryckers (v), Frank Liegois (v. lt, citern) en twee zangers. Het aardige is dat deze musici voor elk chanson een passende begeleiding leveren en soms zelfs binnen één chanson voor het B gedeelte van een virelais zoals in ‘Ma bouche rit’ en ‘Ma maistresse’. Dat komt het contrast ten goede. Soms krijgt de fantasie en het enthousiasme alle ruimte, zoals in ‘Petite  camusette’ en ‘L’autre d’antan’.

De beide zangers tonen een al even goede opvatting en met name Katelijne van Laethem blinkt uit en het programma wordt erg pittig afgerond met ‘Qu’es mi vida’.