CD Recensies

PENDERECKI: HOMMAGE À PENDERECKI, MUTTER

Penderecki: Hommage à Penderecki. La follia; Duo concertante voor viool en contrabas; Vioolsonate nr. 2; Vioolconcert nr. 2 ‘Metamorfosen’. Anne-Sophie Mutter met resp. Roman Patkoló (cb), Lambert Orkis (p) en het Londens symfonie orkest o.l.v. Krzystof Penderecki. DG 483.5163 (2 cd’s, 1u. 28’11”). 1999/2017

 

Tussen 1997 en 2017 maakte Anne-Sophie Mutter twee opnamen met werken van Penderecki. Het aan haar opgedragen Vioolconcert nr. 2 uit 1995 verscheen samen met de Vioolsonate nr. 2 van Bartók op DG 453.507-2, La follia samen met vioolsonates van Beethoven en Brahms plus stukjes van Kreisler op DG 479.2949 en het Duo concertant met werken van Rihm en Currier op DG 477.9395.

Er schuilt dus best logica in om alles wat Mutter voor Penderecki deed apart te bundelen. Het betrof ook opnamen die destijds veel waardering kregen omdat Mutter grote affiniteit met de componist toonde.

Gezien de voor twee cd’s wat korte speelduur hadden we wel mogen hopen of meer nieuwe, onbekende muziek van Penderecki want die bracht heel wat meer werken waar de viool aan te pas kwam op zijn naam. Bijvoorbeeld:

Het aan Isaac Stern opgedragen Vioolconcert nr. 1 uit 1987 dat er heel mooi is van Robert Kabara en de Sinfonia Cracovia onder de componist (Channel Classics CCS SA 30310)

Het Capriccio voor viool en orkest uit 1967 met Patricia Piekutowska en het Pools nationaal omroeporkest o.l.v. Penderecki (DUX 0582)

Vioolsonate nr. 1 uit 1953 waarvan alleen het ‘allegro’ door Piekutowska en Beata Bilinska is opgenomen (DUX 0853/4)

3 Miniaturen uit 1959 met Ida Bieler en Nina Tichman (Naxos 8.557253)

Van de late solowerken Capriccio (2008) en Tanz (2009) schijnen nog geen opnamen te bestaan.