PANUFNIK, R.: DANCE OF LIFE, TALINN MASS

Panufnik, R.: Dance of life, Talinn mass. Patricia Rozario (s), Jaak Johnson (spr), Laura Lindpere, Mads Netsamart, Ests TV meisjeskoor, Collegium musival, Ests  academie voor muziek  koor en Talinn Kamerorkest o.l.v. Mihhail Gerts.    Warner 2564-64281-9 (56’11”). 2013

Ter gelegenheid van de uitroeping door de Europese Culturele raad van Talinn als Culturele hoofdstad van Europa schreef de Engelse componiste Roxanna (dochter van Andrzej) Panufnik dit grootschalige koorwerk. Daar komen een sopraan in de rol van Elu (leven), een verteller, de Estse acteur Jaak Johnson (in het Engels), drie koren en orkest.

In het werk worden de traditionele Latijnse misdelen geplaatst tegenover nieuwe gedichten over een prediker, een bedelaar, een spion, een burgemeester, bankier, prostitué en advertentiewerver van de Letse dichters Doris Kareva en Jürgen Rooste. Wat in de audio opname natuurlijk niet te zien is, is dat bij de première ook het vijftiende eeuwse schilderij ‘Dodendans’ van de schilder Bernt Notke werd getoond. Eerder opgenomen klokgelui van verschillende kerken in Estland zorgt voor een zeker contrapunt.

Het geheel roept herinneringen op aan Brittens War Requiem. Maar ook het resultaat van Panufnik kan niet anders dan fascinerend en prachtig worden genoemd. De spreker de sopraan, koren en orkest zorgen voor een erg goede vertolking waarin hooguit de koorstemmen in het hoogste register wat schril klinken en het orkest nogal op de achtergrond is gehouden. Misschien had wat meer nagalm uit een grote kerk geen kwaad gekund.