CD Recensies

BEETHOVEN: SERENADE VOOR FLUIT; KÜHL, NICHT LAU

Beethoven: Serenade voor fluit en piano op. 41; Kühl, nicht lau WoO. 191 (bew.); Kuhlau: Capriccio voor fluit op. 10b/9; Fluitsonate in a op. 85. Tami Krausz (fl), Shuann Chai (p), João Moreira (t), Mattijs van de Woerd (b), Marc Pantus (b). Ramée RAM 1903 (67’14”). 2019

Beethoven heeft zijn Deens/Duitse collega Friedrich Kuhlau (1786 - 1832) tijdens zijn verblijf in Baden in september 1825 ontmoet en het tweetal moet daar mooie herinneringen aan hebben bewaard. Beethoven gaf die gebeurtenis een plaatsje in een charmante canon met de tekst ‘Kühl, nicht lau’ als vriendelijke spot op de naam van Kuhlau die in Kopenhagen werken van Beethoven, die een grote invloed op hem had liet uitvoeren. Een brand verwoestte veel van zijn manuscripten, maar zo’n tweehonderd daarvan in diverse genres bleven gelukkig gespaard. Daaronder een behoorlijk aantal werken voor fluit, kennelijk een favoriet instrument van hem. Daaronder de hier opgenomen virtuoze en vroegromantische Grande sonate en het geestige Capriccio.

Ook Beethovens Serenade heeft iets aparts met zijn contrasterende motieven. De Israëlische fluitiste Tami Krausz die ook in Nederland bij Barthold Kuijken studeerde en die een instrument met acht kleppen bespeelt, weet karakter en geest van deze werken goed tot uitdrukking te brengen en wordt evenwaardig begeleid door Shuann Chai. 

Mattijs van de Woerd en Marc Pantus zingen Beethovens canon met een ironische knipoog.