CD Recensies

RACHMANINOV: WERKEN VOOR 2 PIANO'S, ARGERICH

Rachmaninov: Werken voor 2 piano’s. Symfonische dansen op. 45 nr. 1-3 (bew. Rachmaninov); Fantaisie-tableaux op. 5 nr. 1-4; Suite voor 2 piano’s op. 17; Duetten op. 11 nr. 1-6; Romance in A en Wals in A voor piano 6-handig; Rhapsodie russe in e. Resp. Martha Argerich en Nelson Goerner, Martha Argerich en Lilya Zilberstein, Martha Argerich en Gabriela Montero, Martha Argerich en Lilya Zilberstein, Daniel en Anton Gerzenberg en Lilya Zilberstein, Lilya Zilberstein en Aleander Mogilevsky. Warner 2564-623594 (2 cd’s, 2u., 04’44”). 2003/10

Zondag 24 maart 2019 was ze weer in Amsterdam, de tijdens haar leven al bijna legendarische Martha Argerich, die ik voor het eerst niet lang nadat ze in Warschau in 1965 het Chopinconcours had gewonnen tijdens een memorabel recital in Düsseldorf hoorde.

Inmiddels is ze 77 en nog steeds geldt haar uitspraak: ‘Ik bezit een jeugdig temperament, niet meer in het leven, maar wel achter de vleugel’. Wie haar via cd’s heeft gevolgd, weet dat daar geen eentje bij is onder topniveau. 

In Amsterdam speelde ze de Symfonische dansen van Rachmaninov, niet zoals bedoeld met haar ex-man Stephen Kovacevich, maar met de op het laatst ingevlogen vervangster Lilya Zilberstein met wie ze vaak en graag samenwerkte.

De meeste van haar opnamen hebben we te danken aan het ‘vriendenfestival’ dat ze de afgelopen vijftien jaar in Lugano organiseert. Zo ook dit Rachmaninov programma met - op de eigen bewerking van de Symfonische dansen na - meest op jonge leeftijd geschreven composities.

Van die Symfoniche dansen maakte ze in 1983 al een opname met Nicolas Economou (DG 410.616-2), en in 1991 met Aleksandr Rabinowitch (Teldec 9031-74717-2) maar de nieuwe klinkt minstens zo vitaal en kent meer nostalgische momenten.

In de vierdelige Suite nr. 1 uit 1893 vallen de mooi gerealiseerde stemmingswisselingen op, in de tweede suite van ach t jaar later de vele nuancen. De minder bekende 6 Duetten uit 1894 bevatten gedurende 24’20” heel substantiële muziek, meer dan de wat triviale titel belooft.

De sprankelende Romance en de Wals ontstonden in 1890/1 toen hij nog student was voor de zusjes Natalia, Lyudmila en Vera Skalon. Ook de Russische rapsodie is uit die periode.

Zoveel krachtige, karakteristieke pianistiek in levendige kleuren krijgen we zelden te horen. Een uitgave om te koesteren.

Op internet staat bij Classics to go een aardig interviewtje van Joost Galema met haar uit juni 2016.