CD Recensies

REGER: TONDICHTUNGEN NACH ARNOLD BÖCKLIN E.A.

Reger: Variaties en fuga op een thema van Bach op. 81 (bew. Levin); Tondichtungen nach Arnold Böcklin op. 128 nr. 1-4; Bach, J.S.: Koraalbewerking ‘O Mensch bewein’ dein Sünde groß’ BWV. 622 (bew. Reger). Klaudina Schulze-Broniewska (v) met het Brandenburgs Staatsorkest o.l.v. Ira Levin. Naxos 8.574074 (56’36’). 2016 

Van een herdenking van de honderdste sterfdag van Max Reger (1873 - 1916) in 1916 was niet veel merkbaar, behalve bij de muziekindustrie die onder andere deze cd met bekende en onbekende orkestwerken opleverde. Van zijn 147 opusnummers blijft intussen veel onbekend.

Ooit stond hij in even groot aanzien als Richard Strauss. Zijn uitgesproken Teutoonse stijl was een mix van Bach, Brahms en Wagner. Maar het bekendste werd hij met zijn orgelwerken. In  tegenstelling tot Strauss raakte Reger na zijn dood enigszins in vergetelheid.

De Bachvariaties en fuga uit 1904 zijn eigenlijk een pianowerk, maar klinken in de orkestratie van Ira Levin een stuk machtiger en worden afgesloten door een krachtige, vastberaden fuga. Wel schrapte hij vier van de veertien variaties.

De 4 Tondichtungen nach Arnold Böcklin uit Regers tijd in Meiningen (1913) behoren tot zijn beste werken en deze krijgen heel gedifferentieerde verklankingen, waarbij Klaudina Schulze-Broniewska de voortreffelijke vioolsoliste is in ‘Der geigende Eremit’.

Het orkest zorgt ook voor een goede interpretatie van Regers bewerking voor strijkorkest van Bachs koraalbewerking ‘O Mensch bewein’ dein Sünde groß’. Zo wekt deze uitgave als geheel een goede indruk en geeft deze aan aardig beeld van de componist.

Maar misschien is het nuttig om ook nog even te wijzen op het interessante album met 3 cd’s dat Leif Segerstam met het Norrköping symfonie orkest maakte van Regers orkestwerken (BIS CD 9047) in minstens zulke mooie uitvoeringen.