CD Recensies

BEETHOVEN: PIANOCONCERTEN NR. 1-5; TRIPELCONCERT, KODAMA

Beethoven: Pianoconcerten nr. 1 in C op. 15, 2 in Bes op. 19, 3 in c op. 37: 4 in G op. 58; 5 in Es op. 73; Tripelconcert in C op. 56. Mari Kodama (p), Kolja Blacher (v), Johannes Moser (vc) met het Duits symfonie orkest Berlijn o.l.v. Kent Nagano. Berlin Classics BC 300-597-3 (3 cd’s, 3u.31’05”). 2006/13   

 

Net zoals de voltooiing van de integrale opname van Beethovens 32 pianosonates op 10 Pentatone cd’s een lange incubatietijd van 2003 tot 2013 vergde, ontstonden deze opnamen tussen 2006 en 2013. Gedeeltelijk verschenen deze opnamen al eerder op Analekta AN2 9955 en Berlin Classics.

Haar man, Kent Nagano, nam eerder in Montréal met Till Fellner al het vierde en vijfde concert  op (ECM 476.3315).  

Wie mocht hopen dat hier na jaren eens de hegemonie van Pierre-Laurent Aimard en Nikolaus Harnoncort (Teldec 0927-47334-2), Murray Perahia en Bernard Haitink (Sony 07464-44575-2), Wilhelm Kempff en Paul van Kempen (DG 474.024-2) en Maurizio Pollini en Cladio Abbado (DG 439.770-2) wordt doorbroken, wacht enige teleurstelling. 

Al heeft deze uitgave het voordeel dat hij ook meteen het Tripelconcert bevat dat anders bijvoorbeeld gekoppeld aan Brahms’ Dubbelconcert van bijvoorbeeld Richter, Oistrakh, Rostropvitch, Karajan (EMI 566.902-2)  of Aimard, Zehetmair, Hagen, Harnoncourt samen met de Koorfantasie en het Rondo WoO. 6 (Warner 2564-60602-2) moet worden aangeschaft.

Waarom enige restricties jegens het koppel Kodama en Nagano? Op het hoogste niveau beschouwd speelt de soliste het eerste en tweede concert wat hoekig met felle accenten die op het agressieve af zijn en pittige staccati, mogelijk om het wat groot bezette orkest beter partij te bieden. Maar ze laat ook veel horen dat plezier voor de oren biedt. Hoorbaar is dat de opnamen op verschillende locaties zijn gemaakt.

In concert nr. 3 speelt de pianiste een eigenlijk te bescheiden, nogal emotieloze, aardgebonden rol. Dat geldt ook voor het hele vierde concert. Vooral het middendeel mist spanning en poëzie. Maar het vijfde concert is zonder meer een succes van alle betrokkenen.

In het Tripelconcert zijn de partners van Kodama eerste lessenaar mensen uit het orkest. Vooral cellist Moser treft en de pianiste past zich goed aan om een homogeen trio te vormen. Het orkest begeleidt letterlijk groots.   

Aan het eind van een paar keer luisteren naar dit geheel is het eindoordeel dat de bovengenoemden gewoon meer over deze muziek te vertellen hebben.