CD Recensies

BEETHOVEN: VARIATIEWERKEN III E.A., BRAUTIGAM

Beethoven: Variaties in F ‘over een eigen thema’; Variaties nr. 1-7 WoO. 78 over ‘God save the king’; Variaties nr. 1-5 WoO. 79 in D over ‘Rule Britannia’; Variaties WoO. 80/1-32 in c; Variaties op. 76 nr. 1-6 in D over ‘Die Ruinen von Athen’; Préludes op. 39/1-2 ‘Durch alle Dur-Tonarten’; Fuga in C H. 64; Prélude in f WoO 55; Menuet in F WoO 217; Allemande in A WoO. 81; Anglaise in D WoO. 212; Menuet in Es WoO. 82; Walsen in Es WoO. 84 en in D WoO. 85. Ronald Brautigam. BIS SACD 1942 (62’58”). 2014

 

Nu deel 14 van Brautigams werkelijk integrale opname van al Beethovens pianowerken met orkest (de 5 pianoconcerten, de koorfantasie en het rondo WoO. 6, de 32 pianosonates, de Bagatellen, de Rondo’s, Écossaises, Fantasie, Für Elise, Andante favori en talloze variatiewerken en andere vergeten korte werken) verschijnt, kunnen we met alleen het zware brok van de Diabellivariaties nog voor de boeg overzien wat een geweldige prestatie deze pianist verrichtte. Hij is de naar aan te nemen eerste die deze gigantische taak volbracht in de fonografische historie en verdient daarvoor alle lof. Zeker ook over de gewetensvolle keuze van zijn instrumentarium.

Waar hij met de concerten en de sonatenreeks tot heel goede resultaten kwam.moest hij op de overvolle markt wel anderen voor laten gaan.Maar in de variatiewerken en de kortere stukken speelt hij zijn hoogste troeven uit en heeft hij weinig concurrentie te duchten.

Op deze uitgave speelt Brautigam  een vijftal variatiereeksen die ontstonden tussen 1802 en 1809. Die van de thema’s waarop hij zich baseerde zijn van eigen makelij. Beide andere maken gebruik van Engelse thema’s en tonen zijn respect voor de Engelse natie en de Engelse markt die hij wat graag had willen veroveren (ook met zijn Schotse volksliedbewerkingen).

Het recital wordt besloten met een afronding van de korte losse stukken die hij nog schuldig was. Het is goed nog even apart de aandacht te vestigen op de Preludes en de Fuga die de vruchten zijn van de contrapunt lessen die hij van zijn eerste leraar Christian Gottlob Neefs en Johann Gregor Albrechtsberger kreeg. Hier klinken ze alsof de student cum laude is geslaagd. Datzelfde geldt ook voor de dansen die als tussenwerpsels zijn opgenomen. Een resultaat om dankbaar voor te zijn.