BALFE: SATANELLA, OR THE POWER OF LOVE, BONYNGE

Balfe: Satanella or The power of love. Sally Silver (s., Satanella);  Kang Wang (t., graaf Rupert), Quentin Hayes (b., Hortensius), Anthony Gregory (b., Karl), Trevor Bowes (bs., Arimanes), Frank Church (b., Bracaccio), Christiane Tocci (ms., Stella), Catherine Casrby (s., Lelia) en Elizabeth Sikora (ms., eerste dame) met de John Powell singers en het Victorian opera orkest o.l.v. Richard Bonynge..Naxos 8.660378/9 (2 cd’s, 2u.31’46”). 2014

In 2003 verscheen een cd van sopraan Deborah Riedel met het Australisch opera en balletorkest onder Richard Bonynge met Britse opera aria’s onder de titel The power of love. Daarop stond een stel aria’s van de Ierse componist Michael William Balfe (1808-1870), onder meer uit zijn opera Satanella uit 1858. In totaal schreef hij 29 opera’s waarmee hij destijds veel succes had, met neme met The Bohemian girl uit 1843. En nu is er dan als cd première een complete Satanella, nr. 23 uit die reeks.

Het is goed te beseffen dat Balfe’s opera’s in Engeland hoogtij vierden in Engeland, terwijl daarbuiten – waar alles Verdi en Wagner aan het worden was wat de klok sloeg heel succesvol was. Wat niet wil zeggen dat Michael William Balfe incompetent was als operaschrijver. Hij maakte wel een massaproductie van het genre. Het werk op een libretto van Augustus Harris en Edmund Falconer is uiteraard over een complexe liefdesgeschiedenis met allerlei deels bovennatuurlijke verwikkelingen die er in wezen minder toe doen. Geen wonder dat het zestig jaar repertoire hield en uitwaaierde naar Sydney, New York an Philadelphia.. Voor de zangers moet het een dankbare opera zijn met vlotte recitatieven, ontroerende, ballade-achtige aria’s, aardige ensembles en op zijn minst ook met een aantrekkelijke begeleiding. De Power of love melodiek is innemend. Het is te horen dat de componist als zanger in Italië studeerde.  Beschikkend over een meest jonge, onbedorven vocale bezetting kan Bonynge die zelf het werk inrichtte voor deze opname als weinig anderen met zijn ervaring van niets iets kan maken de aangewezen man om dit werk goed en boeiend tot leven te wekken. Hij besteedt veel zorg aan details.

De ervaren luisteraar zal waarschijnlijk in de vlot meezingbare aria’s iets van Gilbert & Sullivan terugvinden. Probeer de aria ‘Oh! Would she but name’. Kang Wang als Rupert brengt enthousiasme en humor in zijn rol en Sally Silver is een evenwaardige soliste in de titelrol. De kleinere rollen zijn naar behoren bezet. Toch is het oppassen dat na een half uurtje geen gevoel van déja entendu voelbaar wordt. Gelukkig verschijnt het werk op een goedkoop label.

Van The Bohemian Girl maakte Bonynge al eerder, in 1991, een aardige opname (Decca 473.077).