CD Recensies

BEETHOVEN: VIOOLCONCERT, STECK

Beethoven: Vioolconcert in D op. 61; Pössinger: Vioolconcert in G op. 9. Anton Steck met L’Arpa festante o.l.v. Matthew Halls. Accent ACC 24320 (62’01”). 2016

 

Naar gegevens over de in Wenen geboren tijdgenoot en vriend van Beethoven, Franz Alexander Pössinger (1767-1827) moet men zoeken. Hij blijkt vooral bekend te zijn geworden als arrangeur en maakte onder meer arrangementen van Beethovens symfonieën voor strijkkwartet. Hij componeerde echter ook en staat als zodanig behalve voor het hier verschijnende Vioolconcert uit 1805 te boek voor een strijkkwartet en een viertal trio’s. 

Zijn Vioolconcert is een tamelijk kort, lichtgewicht driedelig werk dat binnen achttien minuten voorbij is en in stilistisch opzicht een nogal retrogressief karakter heeft.

Het concert van Beethoven verscheen pas een jaar later en het is niet onmogelijk dat hij tijdens het componeren daarvan contact had met Pössinger.

Bekend is dat verschillende versies van de solopartij circuleerden toen Beethovens concert in druk verscheen. De Duitse violist Anton Steck onderzocht dat nader en ontdekte – nu wordt het speculatief - aan de hand van de gebruikte inktsoort en ganzenveer in de autograaf een oerversie te midden van de het viertal teruggevonden uitgaven. Het is zoeken naar verschillen met de vorm waarin we het werk kennen; markant zijn vooral en alleen de  aardige eigen cadensen van Steck.

Hij zorgt hier wel voor de cd première van wat hij als de oerversie van het concert beschouwt. Hij laat zich begeleiden door het vrij klein bezette L’Arpa festante (strijkers op basis van drie contrabassen) dat speelt op ‘oude instrumenten’.

Interessant is deze cd zeker omdat er unieke kanten aan zitten. Het loont zeker om van deze cd kennis te nemen, maar of hij in de verzameling een blijvende plaats verdient, is de vraag.

Zo bijzonder is deze Beethoven verder namelijk ook weer niet, want er zijn andere, ook authentiek geachte opnamen van het Beethovenconcert van onder meer Thomas Zehetmair (Philips 462.123-2), Isabelle Faust (Harmonia Mundi HMC 90.2105) en Viktoria Mullova (Philips 473.872-2) die een diepere indruk maken.