CD Recensies

BRAHMS: SONATE VOOR 2 PIANO'S; PIANOKWINTET

Brahms: Sonate voor 2 piano’s in f op. 34b; Haydnvariaties op. 56b. Emanuel Ax en Yefim Bronfman. Sony SK 89868 (59’24”). 2001

 

Brahms: Sonate voor 2 piano’s in f op. 34b; Pianokwintet in f op. 34. Duo d’Accord met het Hába kwartet. Oehms OC 1868 (2 cd’s, 1u., 23’37”). 2016

 

Wanneer de Sonate voor 2 piano’s bekend kan voorkomen, is dat omdat het werk beter bekend is in zijn latere vorm als het Pianokwintet in f. Bovendien ondernam Brahms al een eerdere poging tot zo’n kwintet, maar daarover was hij niet tevreden.

Het materiaal blijkt heel geschikt voor zo’n pianoduo en is veel meer dan een studie voor het latere werk. Het staat duidelijk op eigen voeten. En is veel meer dan een curiosum, net als trouwens de werken voor twintig vingers van Schubert. Het is niet precies bekend of Brahms die transcriptie maakte, vermoedelijk wel.

Om het even of men het hoort spelen door de zusjes Pekinel (Warner 2564-61959-2), Matthis/Köhn (Naxos  8.553654), Uriarte Mongrovius (Calig CAL 50893) of Argerich/Zilberstein (EMI 557.468-2), het is altijd de moeite waard.

Ax en Bronfman spelen de sonate voorbeeldig en voegen daar een al even gave verklanking van de uitgeklede Haydnvariaties aan toe

De Sony opname heeft één bezwaar: één van de wieltjes van de gebruikte vleugels maakt regelmatig een piepend geluid. Misschien is het daarom verstandig uit te wijken naar Argerich en Zilberstein.

Het aardige van de Oehms uitgave is, dat origineel en bewerking op twee cd’s zijn gecombineerd. De pianisten Lucia Huang en Sebastian Euler van duo d’Accord leveren ook een heel goede prestatie. Lucia Huang maakt zich vervolgens los van haar pianopartner om met het

Hába kwartet dat bestaat uit leden van het Symfonie orkest van de Hessische omroep het pianokwintet uit te voeren. Ook dat komt fraai tot stand, al zijn er nog treffender opnamen van Pollini en het Italiaans kwartet (DG 419.673-2), Andsnes met het Artemis kwartet (Virgin 395.143-2) en Staier met het Leipzigs kwartet (MDG MDG 307-1218-2).

Maar wie het tweetal zo verwante composities samen wenst, kan tevreden zijn met het door Oehms gebodene.