CD Recensies

BOCCHERINI: CONCERTARIA'S, MIATELLO, DIELTIENS

Boccherini: Le arie accademiche nr. 2 ‘Se non ti moro alla`to’ G. 545, 3 ‘Deh respirar lasciaterni’ G. 546, 8 ‘Numi, se giusti siete’ G. 551, 11, ‘Di giudice severeo….Per quell paterno amplesso’ G. 554, 13 ‘Mi dona, mir rende; G. 556, 15 ‘Fornate sereni’ G. 558, 4 ‘Caro, son tua così’ G. 547. Cristina Miatello (s) met Arte dell’arco en Sans souci Padova. Dynamic CDS 123 (62’06”). 1995

 

Boccherini: Arie da concerto. Arie accademica nr. 2 ‘Se non ti moro alla`to’ G. 545, 3 ‘Deh respirar lasciaterni’ G. 546, 5 ‘Misera! Dove son? G. 548, 6 ‘Care luci che regnati’ G. 549, 9 ‘Caro oadre, a me non dei’ G. 552, 12 ‘Tu di saper procura’ G. 555, ‘Se d’un amor tiranno’ G. 557. Amaryllis Dieltiens (s) met Capriola di gioia o.l.v. Bart Naessens. Evil Penguin EPRC 0023 (65’19”). 2016

 

Aandacht aan de twaalf celloconcerten, de ongeveer honderdveertig strijkkwintetten en zestig strijktrio’s van Boccherini is altijd wel besteed, maar voor een Italiaan is het wel opvallend dat hij zich niet duidelijk op operagebied manifesteerde. In zijn tweede vaderland, Spanje, schreef hij wel de zarzuela La Clementina.

Afgezien van een Stabat mater en de concertaria’s nr. 5 ‘Ah, no! Son io che parlo’ en 6 ‘Care luci’ door Cecilia Gasdia (Scimone, Warner 2564-61689-2) uit 1800 heeft hij op vocaal gebied relatief weinig bijgedragen. Maar wel zijn er de 15 Concertaria’s G. 544-558 voor sopraan en orkest. Op de nrs.  7 en 13 na zijn deze alle op tekst van Metastasio.

De G nummering is te danken aan de Franse musicoloog Yves Gérard die in 1969 een lijst met Boccherini’s werken publiceerde.

Op de oudere opname van Cristina Miatello staat de aanduiding Volume 1, maar een tweede deel kon ik niet vinden. De nieuwe opname zorgt dus voor meer overlapping dan aanvulling. Maar beide laten goed de essentie van deze in wezen intelligente en nobele muziek met de juiste sprankeling en brille horen. 

Dan blijkt deze muziek best geïnspireerd te zijn. Beide zangeressen hebben dus een goede greep op het ver weg aan Mozart herinnerende idioom en worden heel stijlvol en karakteristiek begeleid. Fijne aanwinsten zijn het dus zonder uitgesproken voorkeur.