BACH, J.S.: CANTATES NR. 67, 96, 121

Bach, J.S.: Cantates nr.  96 Herr Christ, der einge Gottessohn BWV. 96, 67 Halt im Gedächtnis Jesum Christ BWV. 67 en 121 Christum wir sollen loben schon BWV. 121. Resp. Noemi Sohn Nad (s), Jan Hörner (altus), Hans Jörg Bammel (t) en Wolf Matthias Friedrich (bs) c.q. Margot Oitzinger (a), Bernhard Berthold (t) en Dominik Wörter (bs) c.q, Julia Neumann, Jan Hörner (altus), Johannes Kaleschke (t) en Stephan MacLeod (bs) met koor en orkest van de J.S. Bach Stiftung St. Gallen o.l.v. Rudolf Lutz. J.S. Bach Stiftung B 592 (47’46”). 2017

Gepaard met enig feestelijk vertoon verscheen de aflevering nr. 20 in de lopende reeks met de complete vocale werken van Bach uit St. Gallen. Om te beginnen is het misschien goed eens waardering uit te spreken over de erg goede en volledige documentatie die elke uitgave begeleidt. In Duits en deels Engels worden gegevens over ontstaan, datering, tekstdichter toelichting, gespecificeerde opgave van solisten, koorleden en orkestmusici en uiteraard de gezongen teksten vermeld.

In deze nieuwe uitgave zijn drie korte, minder bekende cantates gecombineerd.

Steeds opnieuw treft in de praktische realisatie de zorg die wordt getroffen om het oorspronkelijke karakter en de bedoelingen van de componist recht te doen. Dat betekent o.a. kleinschaligheid van koor (weliswaar met gewone sopranen en alten in plaats van jongensstemmen), zorgvuldige instudering, zuivere intonatie en heel directe, onopgesmukte vertolkingen.

De hele benadering getuigt van oprechte eenvoud en dat werpt mooie vruchten af omdat heel verfrissend de aandacht van de luisteraar als vanzelf op de expressie van tekst en muziek wordt gericht. De werken worden met enige ritmische vrijheid en een licht ingehouden expressie uitgevoerd. Ter verhoging van de levendigheid worden ritmische accenten soms wat feller geplaatst. Het klinkend eindresultaat is ook hier weer net als voorheen erg de moeite waard.

Nieuw is dat deze muziek sinds kort ook via www.bach-streaming.ch beschikbaar is.