BORENSTEIN: VIOOLCONCERT; THE BIG BANG; IF YOU WILL IT

Borenstein: Vioolconcert op. 60; The Big Bang and creation of the world op. 52; If you will it, it is no dream op. 58. Irmina Trynkos (v) met het Oxford filharmonisch orkest o.l.v. Vladimir Ashkenazy. Chandos CHSA 5209 (56’45”). 2016

Mede om zijn tachtigste verjaardag te vieren duikt Vladimir Ashkenazy ineens als dirigent in Oxford op om daar met de jonge Grieks/Poolse violiste Irmina Trynkos werken van de door hem bewonderde Israëlisch-Frans-Engelse componist Nimrod Borenstein (1969) uit te voeren. Als kind in Frankrijk werd Borenstein door muziek gegrepen en besloot hij daarvan zijn beroep te maken. Een eerste succes had hij in 1984 toen hij een prijs van de Cziffra stichting won.

Twee jaar later studeerde hij in Londen viool bij Itzhak Rashkovsky en compositie aan het Royal College of Music. Een stimulerend contact met Ashkenazy leidde tot een daadwerkelijke doorbraak met The big bang and and creation of the universe uit 2009. Een werk dat heel bijbels drie delen heeft: ‘Light’, ‘Peace’ en ‘Adam and Eve’. Daarmee had hij meteen succes. Dat werd in 2012 gecontinueerd met If you will it, it’s no dream, een kort werk opgedragen aan Zvi Meitar. Een volgend goed resultaat werd geboekt met Suspended op. 69. Maar daartussen kwam nog het vierdelige Vioolconcert tot stand in 2013. Het jaar daarop werd dit door Dmitry Sitkovetsky ten doop gehouden.

Gelukkig gaat het om melodieuze muziek. Heeft die verder wat bijzonders? Zeker wel: een bijzonder gebruik van het contrapunt dat door de componist ‘multimelodisch’ is genoemd en waardoor de muzikale gebeurtenissen elkaar in het verloop van de tijd overlappen zonder verwarring te stichten. Best intrigerend. Zelf beschouwt de componist virtuositeit, gebruik van nieuwe vormen van akkoordspel, complexe ritmen, een streven naar bijzondere kleuren en vernieuwing als essentieel in dit werk.

Dat hij eindweegs is geslaagd in die opzet, tonen Irmina Trynkos en Vladimir Ashkenazy in hun rotsvaste, zeer deelnemende interpretatie duidelijk aan.