CD Recensies

BACH: SUITES VOOR SOLOCELLO NR. 1-6, DEMENGA

Bach, J.S.: Suites voor solocello nr. 1-6 BWV. 1007/1012. Thomas Demenga. ECM 481.3195 (2 cd’s, 2u. 08’39”). 2014

 

Met zijn zes Suites voor solocello verschafte Bach cellisten de ultieme bestaansreden, hun muzikale bijbel. Het was de jonge cellist Pabvlo Casals die, toen hij in 1889 in een boekwinkel in Barcelona een oud exemplaar vond, hun grootsheid besefte als compleet werk, te spelen als één geheel.

‘Ze werden als een academisch werk beschouwd, mechanisch, zonder warmte. Hoe kon iemand ze nu koud vinden, terwijl er zoveel ruimte en poëzie uit hen straalt’, schreef hij.

In zijn fantasievolle preludes en allemandes, snelle courantes, rustige gigues, gracieuze menuetten en ernstige sarabandes verkende Bach alle kleuren van het instrument en de harmonische mogelijkheden van de gekozen toonaarden van de levenslustige tweede suite in C-groot en de introverte van de vijfde in c-klein, waarvoor de cellist de bovenste snaar een toon lager moet stemmen, tot de weergaloze pracht van de laatste Suite in D, die voor een vijfsnarige cello was geschreven en die door Rostropovitch een ’symfonie’ werd genoemd.

Deze zes uiterst vindingrijke Suites kunnen natuurlijk op verschillende manieren worden geïnterpreteerd. Over het algemeen vallen de vele opnamen in twee categorieën: uitvoeringen met een moderne cello, waarbij de reeks als een sterke, virtuoze krachttoer wordt behandeld en uitvoeringen met de barokke bezetting en stokvoering die zich concentreren op de eigenschappen van de feitelijke dansen en die meest lichter en droger zijn.

In een Vergelijkende Discografie uit 2015 werd een groot aantal van die uitgaven besproken. Daar werden onder meer Truls Mørk (Virgin 545.650-2), Pieter Wispelwey (Evil Penguin EPRC 012) en Torleif Thedéen (BIS CD 803/4) enerzijds en Anner Bijlsma (Sony 88725-46387-2) anderzijds tot de uitverkoren gerekend.

Hier hebben we te maken met de tweede opname van de Zwitserse cellist Demenga die in zijn vertolkingen een goed evenwicht vindt en een krachtige toon combineert met een levendige articulatie en zodoende ook hoog scoort.