CD Recensies

BRAHMS: 'SCHERZO' UIT F.A.E. SONATE; VIOOLSONATE NR. 3, VALDERRAMA

Brahms: ‘Scherzo’ in c uit F.A.E. sonate WoO. 2; Vioolsonate nr. 3 in d op. 108; Franck: Vioolsonate in A M. 8; Mélancolie in e M. 10. Ana Maria Valderrama en Victor de Valle. Eudora EUD 1802 (63’52”). 2017

 

Het is één ding om in eigen stad en land als talentvol musicus de aandacht op je te vestigen en publiciteit te genereren, het wordt anders, moeilijker wanneer je internationaal wilt doorbreken. Er is zo’n overvloed aan begaafde musici dat het steeds moeilijker wordt om je te onderscheiden. Wanneer je een cd debuut wilt maken, kan dat de eerste keer meestal alleen met behulp van het mecenaat, een zakelijke sponsor of fondswerving.

Hoe de Spaanse violiste Ana María Valerrama, winnares van het Sarasate vioolconcours en haar landgenoot Victor del Valle die zegevierde in een ARD Wettbewerb het voor elkaar kregen om op het hier onbekende Madrileense label Eudora te kunnen beginnen, is onbekend. Gelukkig worden Eudora plaatjes ook geëxporteerd zodat we er in de Lage Landen kennis van kunnen nemen.

Het net geen 6 minuten durende brokje Frei aber Einsam sonate dat Brahms bijdroeg aan het gemeenschappelijke project van Dietrich, Schumann en  hemzelf kreeg een der mooiste vertolkingen van Leonidas Kavakos en Yuja Wang (DG 478.644-2) die het met de drie Vioolsonates combineerden. De Spaanse interpreten kiezen begrijpelijk voor een ander contrast door zich te richten op de Vioolsonate van Franck maar laten met temperament en stijlgevoel als geheel een tot in de puntjes goed afgewerkte Brahms en Franck horen. Ze verrassen tot slot met Francks Mélancolie dat 5’50” duurt en dat ik wel eens had gehoord van Augustin Dumay en Louis Lortie (Onyx ONYX 4096).

Jammer achteraf dat er geen ruimte was voor de volledige F.A.E sonate. Wie die wil horen, kan o.a. terecht bij Annemarie Åström en Terry Dostal (Membran 60257).