CD Recensies

BRESCIANELLO: CONCERTI À 3 NR. 1-6

Brescianello: Concerti à 3 voor 2 violen en b.c. nr. 1 in Bes, 2 in G, 3 in g, 4 in Es, 5 in A en 6 in b. Der musikalische Garten. Coviello COV 91705 (67’27”). 

 

Toen begin jaren vijftig dankzij ensembles als de Virtuosi di Roma en I Musici de stroom Italiaanse barokmuziek aan het stromen werd gebracht, was nog niet te voorzien wie daar allemaal in gingen meedrijven. De belangrijkste componisten zin al lang komen bovendrijven, maar steeds zijn er nieuwe ontdekkingen, zoals hier Giuseppe Antonio Brescianello (ca. 1690 - 1758).

Hij blijkt een goed voorbeeld te zijn van geïsoleerde creativiteit. Als violist en componist had hij nadat de hertog van Be Ieren hem in 1715 naar Duitsland had gelokt een steeds met ontslag bedreigd leven in dienst van de hofkapel van de keurvorst van Württemberg in Stuttgart, waar hij o.m. de opera La Tisba schreef. Hij voerde beroepsmatig strijd met Reinhard Keiser en on die in 1721.

Bij bezuinigingen aan het hof verloor hij in 1737 zijn baan en kreeg meer tijd om te componeren. Zijn belangrijkste instrumentale werken ontstonden vanaf 1738. In dat jaar werden in Amsterdam zijn 12 Vioolconcerten uitgegeven. 

Op cd dook hij voor het eerst op met Partita’s voor colaschone, een soort gitaar door Anthony Glise (Dorian 80127) en vervolgens met de Symfonieën voor strijkers in B op. 1/1, in F op. 1/5, het Hoboconcert in g op. 1. Het Concert voor strijkers in e op. 1, de Ouverture voor 2 hobo’s en strijkers in en de Chaconne voor strijkers in A door La Cetra barokorkest, Bazel o.l.v. David Plantier en Vácav Luks (Glossa GCD 922506. Harmonia Mundi HMC 90.5262). 

Hier gaat het echter om de eerste zes van de twaalf Concerti à 3 geheel in stijl en keurig vlot en genuanceerd uitgevoerd door Der Musikalische Garten met Germán Echeverri Chamorro en Karoline Echeverry (v), Annekatrin Beller (vc) en Daniela Niedhammer (kl). De werken blijken geheel geheel in de stijl van de sonate da chiesa van Corelli te zijn met een dans tot slot. Met soms verrassende chromatische momenten zoals in het adagio cantabile uit het concert nr. 5.

Liefhebbers van de Italiaanse barok doen er goed aan om kennis te maken met deze muziek.