CD Recensies

BRUSA: ORKESTERKEN

Brusa: Orkestwerken I. Florestan; Messidor; La triade; Nittemero symfonie. Oekraïns nationaal orkest o.l.v. Fabio Mastrangelo.  Naxos 8.555266 (75’37”). 2001

 

Brusa: Orkestwerken II. Vuurwerk, Adagio, Wedding song; Requiescat, de Groteske suite, en Favole.Oekraïns nationaal orkest o.l.v. Fabio Mastrangelo. Naxos 8.555267 (75’44”). 2001

 

Brusa: Orkestwerken III. Symfonie nr. 1 op. 10, Merlin op. 20. Schots nationaal orkest o.l.v. Daniele Rustioni. Naxos 8.573437 (59’54”). 2014

 

In de bruisende orkestwerken van de Italiaanse-Britse componiste Elisabetta Brusa (1954) schuilt een uitgesproken mediterraanse esprit. Haar werken ademen een vakantiesfeer en hebben een transparant, haast filmisch karakter waarin de zon vaak schijnt.

Brusa studeerde bij Maxwell Davies en Hans Werner Henze en in haar werk zitten ook vaak verwijzingen naar literaire en andere muzikale bronnen. Zo is het zevendelige Favole (1983) gebaseerd op sprookjes en fabels van Aesopus, La Fontaine, Perrault en Andersen en heeft een uitgesproken programmatisch karakter. Maar ze kan ook abstract zijn, zoals in de Symfonie.

Door een behoudend, neo-tonaal idioom is haar muziek goed verteerbaar en van hetzelfde karakter als bijvoorbeeld Ravels Ma mère l’oye. De beknopte, wel geestige Suite grotesque uit 1986 beweegt zich in dezelfde sfeer. Maar geleidelijk werd de muziek van Brusa in de jaren negentig wat gepeperder, zoals blijkt uit Requiescat uit 1994 waarvan de funeraire associatie van de titel voornamelijk in de korte jongenssopraansolo aan het einde gestalte krijgt. Het Adagio (1996) grijpt enigszins terug op de bekende voorbeelden van Albinoni en Barber.

De Wedding Song uit 1997 heeft niet alleen feestelijke ondertonen, en ook Firelights uit 1993 in herinnering aan Händels Fireworks music is niet alleen uitbundig. De uitvoeringen hebben alle behoorlijk niveau.

Deze dertien werken geven aan goede indruk van wat Brusa schrijft en Naxos verdient een groot compliment voor de manier waarop het label in de serie eigentijdse muziek heel veel onbekends algemeen toegankelijk maakt.