CD Recensies

BEETHOVEN: MIS IN C; OUVERTURE LEONORE III, JANSONS

Beethoven: Mis in C op. 86; Ouverture Leonore III op. 72. Genia Kühmeier (s), Gerhild Romberger (a), Maximilian Schmitt (t) en Luca Pisaroni (bs) met het koor en het Symfonie orkest van de Beierse omroep o.l.v. Mariss Jansons. BR Klassik 900170 (58’37”). 2018

Net als Haydns laatste meesterwerken in deze vorm en die van Hummel schreef Beethoven zijn Mis in C in opdracht van prins Esterházy voor de naamdag van de prinses. Vreemd genoeg werd de bijdrage van Beethoven uit 1807 wel als een mislukking beschouwd; de prins noemde hem zelfs ‘volkomen belachelijk’. Dat zal toen niet tot veel uitvoeringen hebben geleid.

Waar Haydn de ‘Kyries’ uit zijn laatste missen een symfonisch allure gaf, is Beethoven veel conventioneler, onschuldiger, maar waarschijnlijk wel devoter, wat past bij een gebed om vergeving. Tegenwoordig onderkennen we beter hoe Beethoven heeft nagedacht over elke frase van de liturgie om deze een gevoel van drama mee te geven.

Daarvoor zorgt ook Mariss Jansons die over een heel goed en hecht team solisten en een fris klinkend koor beschikt. Samen brengen zij de vreugde van deze inspiratie mooi naar voren.

Om de sfeer van drama nog even te verlengen, volgt de Ouverture Leonore III.

Eerder konden we al beschikken over een paar fijne opnamen van de Mis door Gardiner (Archiv 435.391-2) en Hickox (Chandos CHAN 0703), maar deze nieuwe blijft daarbij niet achter.