BRAHMS: STOLEN MOMENTS, PIANOWERKEN, SANDBERG
CD Recensies - B

Brahms: Stolen moments. Bach, J.S., ‘Chaconne’ uit Partita voor soloviool nr.2 in D BWV. 1004 (bew.); Variatie nr. 2 uit Hongaars lied in D op. 21/2; Hongaarse dansen WoO. 1 en 4; Pianostukken op. 78 nr. 1-8; ‘Intermezzo’ uit Fantasieën op. 116. Rikke Sandberg. Danacord DACOCD 835 (71’ 42’). 2018 

Voor haar cd debuut maakte de Deense pianiste Rikke Sandberg het zich niet makkelijk door een stel ongewone, maar wel soms veeleisende werken uit te zoeken die samen een boeiend, ongewoon programma vormen. Brahms maakte van Bachs Chaconne in tegenstelling tot de magistraal uitgewerkte vorm van Busoni een vrij geserreerde compositie door zich in feite te beperken tot het verdelen over twee notenbalken waar Bach genoeg had aan eentje. Sandberg onderstreept vooral de ritmische kracht van het stuk en houdt de melodielijn mooi helder en de structuur open.

De 13 variaties en een finale over een Hongaars lied waarmee Eduard Reményi Brahms liet kennismaken in 1854 zijn van heel bondige aard en bevatten soms een walsgedachte. Het mooist klinkt Sandberg in de intiemere middelste variaties.

In beide Hongaarse dansen gaat ze heel voortvarend te werk, uitnodigend om echt mee te gaan dansen. Hoogtepunt: de zangerige dans in Fis. In de Pianostukken op. 78 maakt de pianiste mooi verschil tussen de rustige Intermezzi en de vlotte, levendige Capriccio’s.  

Het recital eindigt gevoelig met het vrij trieste Intermezzo uit de zeven Fantasieën op. 116, dat meteen een afsluitend hoogtepunt werd. Ik hoop binnenkort meer te horen van deze veelbelovende pianiste.