CD Recensies

BERTIN, ESMERALDA, LA

Bertin: La Esmeralda. Maya Boog (s., Esmeralda), Frédéric Antoun (t., Quasimodo), Manuel Nuñez Camelino (t., Phoebus) en Francesco Ellero d’Artegna (bs., Frollo) met het Lettone omroepkoor en het Montpellier  Festival omroepkoor en het Nationaal orkest Montpellier o.l.v. Lawrence Foster. Accord 480.2341 (2 cd’s, 2u., 09’12”). 2008 

 

Ook de Franse componiste en dichteres Louise Bertin (1805 - 1877) droeg haar steentje bij aan de muziek die verband houdt met de in april 2019 uitgebrande Parijse Notre Dame. Zij raakte bevriend met Victor Hugo die zelf mee schreef aan her libretto van de opera in vier aktes La Esmeralda over de uiteindelijke geliefde van Quasimodo, de gebochelde klokkenluider van de Notre Dame. Haar opera ging 14 november 1836 in de Parijse Académie royale de musique in première. De stijl is enigszins in de geest van Auber en Hérold.

De opera blijkt echt de moeite waard te zijn. Probeer de aria van Quasimodo uit de vierde akte ‘Air des cloches’ maar. Het is een verrassend goede opera en is met zijn vier aktes allerminst te lang. Verrassend is dat de rol ban Quasimodo hier is toevertrouwd aan een tenor en niet aan een bariton zoals men zou verwachten. 

Bertin en Hugo leggen de nadruk op de rollen van Esmeralda en Phoebus, die in de eerste akte een heel mooi duet hebben. De ‘live’ opname die tijdens een festival werd gemaakt, slaagde over hert geheel behoorlijk goed. De enige die een beetje tegenvalt, is Ellero d’Artena als Frollo die met te licht bezet is en soms gespannen klinkt.

Jammer dat Bertin hierna geen opera’s meer schreef, hoewel ze nog eenenveertig jaar leefde.