BEETHOVEN: CHRISTUS AM ÖLBERG; ELEGISCHER GESANG
CD Recensies - B

Beethoven: Christus am Ölberg op. 85; ‘Sanft wie du lebtest’, Elegischer Gesang op. 118. Hanna-Leena Haapamäki (s), Jussi Myllis (t) en Niklas Spångberg (bs) met het Chorus cathedralis Aboensis en het Turku filharmonisch orkest o.l.v. Leif Segerstam. Naxos 8.573852 (63’57”). 2018

In 1803 schreef Beethoven zijn enige oratorium Christus am Ölberg op een zwakke tekst van Franz Xaver Huber. Daarin wordt de emotionele strijd van Jezus in de tuin van Gethsemane beschreven voordat hij door Romeinse soldaten wordt gevangengenomen. Dat gebeurt op een vrij Italiaanse manier met recitatieven, aria’s en koren.

De componist beschouwde het gegeven meer als een dramatisch gebeurtenis dan als bijbels verhaal. Een bezwaar tegen het werk zou zijn dat de sopraanpartij nogal licht en frivool is in vergelijking met de dramatische rol van Jezus in de aria Meine Seele ist erschüttert. Maar Hanna-Leena Haapamäki zingt haar partij mooi en inlevend. Ook beide andere solisten zijn heel bevredigend en dat Segerstam het werk vrij voortvarend aanpakt, kan ook geen kwaad.

Het heel treffende Elegischer Gesang werd in 1814 oorspronkelijk voor vier zangers en strijkers geschreven als nadenken aan de jonggestorven echtgenote Eleonore van zijn vriend baron Johann Baptist von Pasqualati Osterberg. De tekst is van Ignaz Franz Castelli. Publicatie volgde pas in 1826. Ook dit krijgt een mooie interpretatie.

Andere opnamen van Christus am Ölberg zijn van Nagano (Harmonia Mundi HMC 90/1802, HMG 50.1802), Rilling (Hänssler 98030) en zelfs eentje met Erna Spoorenberg, Fritz Wunderlich enn Hermann Schey onder Henk Spruit uit 1957 (Archipel ARPCD 0509). In dat gezelschap handhaaft Segerstam zich goed. Bovendien is hij zeer goed opgenomen en werkt de prijs in zijn voordeel.