BACH, J.S.: BACH TO THE FUTURE
CD Recensies - B

Bach, J.S.: Bach to the future. Koraalvoorspelen Ich ruf zu dir, Herr BWV. 639, Wachet auf, ruft uns die Stimme BWV. 645, Nun komm der Heiden Heiland BWV. 659 en Jesus Christus, unser Heiland BWV. 665; Franse suite nr. 2 in c BWV, 813; ‘Siciliano’ uit Fluitsonate in Es BWV. 10131 (bew.); Preludium in e BWV. 855a (bew.); ‘Andante’ uit Sonate voor soloviool nr. 2 in a BWV. 1003; ‘Air’ uit Orkestsuite nr. 3 in D BWV. 1068 (bew.); Bourrée uit Partita voor soloviool nr. 1 in b BWV. 1002; Largo uit Vioolsolosonate nr.3 in C BWV. 1005. Sabine Weyer. Ars Produktion ARS 38.245 (61’38”). 2017

De Luxemburgse pianiste Sabine Weyer ontleende de titel Bach to the future aan de science fiction films Back to the future van Robert Zernecki om rechtvaardiging te vinden in de gebruikte bewerkingen van Siloti, Busoni en Saint-Saëns om een stel van Bachs orgel- en klavecimbelwerken plus een deeltje uit een Fluitsonate als door een prisma gezien veilig naar de vleugel te vertalen.

Ze kan daarin ook meer gevoel leggen dan op een klavecimbel mogelijk is en maakt daar zonder overdrijving gebruik van. Toch maakt het recital een enigszins ongelijkmatige indruk. Dat komt door een soms wat hoekig spel, te zwaar aangezette accenten en niet steeds mooi geslaagde versieringen. Daar staan gelukkig ook mooie momenten tegenover waarin Bach eens een ander gezicht toont.