CD Recensies

KAM, SHARON: KLARINETCONCERTEN WEBER, CRUSELL, KURPINSKI

Sharon Kam. Weber: Klarinetconcert nr. 2 in Es op. 74, JWV. 118; Kurpiński: Klarinetconcert nr. 1 in Es op. 1; Crusell: Klarinetconcert nr. 1 in Es op. 1. Met het Weens Omroeporkest o.l.v. Gregor Bühl. Orfeo C 995201 (53’45”). 2019

De Israëlische, nu in Duitsland levende Sharon Kam, die aan de Juilliard School studeerde bij Davis Shifrin en Charles Neidich, loopt al lang in de voorste gelederen van het klarinetgilde mee voorop. Zo kon het gebeuren dat ze het Klarinetconcert nr. 2 van Weber al in 1996 opnam met het Gewandhausorkest o.l.v. Kurt Masur (Teldec 0630-15428-2). Veel is aan haar opvatting intussen niet veranderd en dat hoefde ook niet want die was van meet af aan heel juist. Wel is er een licht verschil in geluidskwaliteit. De oude opname klinkt wat globaler, de nieuwe wat directer.

Maar interessant wordt het vooral met het Klarinetconcert nr. 1 van de Poolse componist Karol Kurpiński (1785 - 1857) die bekender is door zijn opera’s en meer anekdotisch dat hij als dirigent in Warschau Chopin begeleidde bij diens eerste schreden op het concertante pad in diens tweede (dus eigenlijk eerste) Pianoconcert. Omdat hij tijdens een tournee de gelegenheid had om met Weber samen te werken, staat zijn Klarinetconcert uit 1825 in de Weense traditie met vroegromantische trekken. Er bestaan van dit werk een paar eerdere opnamen, maar waarschijnlijk is geen daarvan zo goe als deze in solistisch opzicht.

Met het Klarinetconcert nr. 1 van Bernhard Henrik Crusell (1775 - 1838) keren we in een vertrouwder wereld terug. Het werk uit rond 1809 was al door een stel gerenommeerde collega’s van Sharon Kam opgenomen: Emma Johnson (ASV CD DCA 763, Regis RRC 2011), Thea King (Hyperion CDA 66055), Martin Fröst (BIS SACD 1723) en Michael Collins (Chandos CHSA 5187), maar juist door de muzikanteske, licht Mozartiaanse kanten daarvan naar voren te brengen, maakt ook Kam er iets bijzonders van, met een zangerig, heel gevoelig uitgevoerd adagio als hoogtepunt.

Mt het ad rem begeleidende Weense orkest voorzag zij zich van fluwelen handschoenen om haar vaardige vingers.