CD Recensies

BACH, J.S.: MUSIKALISCHES OPFER, KOOPMAN

Bach, J.S.: Musikalisches Opfer BWV 1079. Leden van het Amsterdams barokorkest o.l.v. Ton Koopman. Challenge CC 72309 (….) 2008.

Op 7 en 8 mei 1747 bracht Johann Sebastian Bach in Potsdam een bezoek
aan de zeer muzikale koning Friedrich II van Pruisen. De beroemde
componist en "Capellmeister" werd met alle egards aan het hof ontvangen.
Bij die gelegenheid speelde de koning, die behalve een uitmuntend
fluitist, een verdienstelijk componist en prima klavecimbelspeler was,
Bach op klavecimbel een improvisatiethema voor en vroeg de componist of
hij op dat thema een variatiewerk wilde componeren en laten uitgeven.
Aldus geschiedde en zo ontstond een werkelijk monumentaal meesterwerk
van muzikale structuren en contrapuntisch vernuft: "Das Musikalische
Opfer".
Dit magnum opus bestaat uit 1. het koninklijke thema met twee
fuga's, in resp. 3 en 6 stemmen, 2. een triosonate voor dwarsfluit
(traverso) viool en continuo, (klavecimbel/cello) 3. Diverse canonische
variaties en fuga. De vijf canonische stukken met fuga noemde Bach
"Ricercare", Italiaans voor: "zoeken", een begrip dat vroeger al
als muzikale vorm was geïntroduceerd door een achterneef van Bach,
de componist Johann Gottfried Walther.
Onlangs heeft Challenge Classics "Das Musikalische Opfer" BWV
1079 opnieuw uitgebracht met Ton Koopman en leden van diens
Amsterdam Baroque Orchestra, te weten: Wilbert Hazelzet, traverso,
Catherine Manson en David Rabonovich, viool, Jane Rogers, altviool,
Jonathan Manson, cello, Christine Sticher violone, Ton Koopman en
Tini Mathot, klavecimbel.
Wat opvalt in deze uitvoering is de uitmuntende wijze, waarop
de veelal complexe structuren van de compositie uit de doeken
worden gedaan, terwijl tegelijk een bezielende muzikale expressie
en een onberispelijke timing niet ontbreken. In deze vorm is de
helderheid van dit meesterwerk zonder mankeren geboekstaafd, al
moet ik er bij zeggen dat de meest ideale wijze om dit werk goed
te doorgronden is het te beluisteren met de partituur erbij.
De opname is heel mooi uitgewogen van klank en akoestische ambiance.
Ten zeerste aanbevolen.
 

Ferd Op de Coul