CD Recensies

BRAHMS: KLARINETKWINTET (BEW. VOOR ALTVIOOL)

Brahms: Klarinetkwintet in b op. 115 (arrangement voor altviool); 2 Liederen op. 91; Strijkkwintet nr. 2 in G op. 111. Maxim Rysanov (va), Alice Coote (ms), Ashley Wass (p), Alexander Sitkovetsky (v),Mariana Osipova (v), Boris Brovtsyn (v), Julia Deyneka (va) en Kristine Blaumane (vc). Onyx ONYX 4054 (81’10”). 2009/10

 

Altist Maxim Rysanov opende zijn ‘Brahms Viola’ project in 2008 met een eerste opname (Onyx ONYX 4033)ook al met transcripties van klarinetwerken, namelijk de beide altvioolsonates en het Trio’s op. 40 en 114 plus een eigen bewerking na voorwerk van Klengel van de Vioolsonate nr. 1.

Ditmaal komen wat grootschaliger kamermuziekwerken aan bod, waarbij het goed is om te weten dat Brahms zelf geen bezwaar had tegen de vervanging van de klarinet door de altviool. Het betekent wel dat de altviool minder een solistische rol speelt dan de klarinet in het origineel, meer een primus inter pares is. Het betekent natuurlijk ook dat de klankkleur van de muziek nogal verandert; de vrij prominente zoetvloeiende honing van de klarinet is vervangen door een bescheidener, warmere stem die de melancholie en de herfstigheid van dit late werk mooi doet uitkomen. Grappig zoals viool en altviool een stille  (sic) strijd uitvoeren om de hegemonie. Rysanov is voortreffelijk kamermusicus genoeg om te weten wanneer hij het voortouw moet nemen en wanneer hij enigszins moet terugtreden. Het resultaat klinkt niet alleen overtuigend, maar ook glorieus.

Als mooi intermezzo voordat de hechte ad hoc groep een al even mooie realisatie van het tweede Strijkkwintet geeft, dienen de twee Liederen op. 91, ‘Gestillte Sehsucht’ en ‘Geistliches Wiegenlied’ waarin de mezzo Alice Coote haar warme stem mengt met de obbligato altviool van Rysanov en de rustige pianostem van Ashley Wass.

Een boeiend en mooi alternatief voor het gangbare.