CD Recensies

BRAHMS: CELLOSONATES NR. 1 EN 2, KRIJGH, AMARA

Brahms: Cellosonates nr. 1 in e op. 38 en 2 in F op. 99. Harriet Krijgh (vc) en Magda Amara (p). Capriccio C 5173 (53’42”). 2013

 

Drie jaar, van 1862 tot 1865, werkte Brahms aan zijn eerste cellosonate. Oorspronkelijk bevatte het werk een Adagio, maar dat werd door de zelfkritische componist vernietigd, zodat nu een driedelig werk resteert. Het bestaat uit een ietwat donker getint, vragend Allegro non troppo, een Allegretto quasi menuetto dat lichtelijk smaakt naar een achttiende eeuwse pastiche en een ruige, goed beredeneerde Allegro finale.

De tweede, wel vierdelige sonate is uit 1886 en grootser van opzet. Het is een van de kamermuziekwerken die Brahms schreef tijdens een vakantie in Zwitserland en die prachtige omgeving laat zijn sporen na in het werk.

Harriet Krijgh speelt beide werken met gulle, indrukwekkende toonkwaliteit en technische vaardigheid. Ze nuanceert fraai en treft deel na deel het gewenste karakter. Haar sympathie voor de muziek spreekt uit vrijwel elke noot. Aan haar nieuwe gelijkgezinde pianiste Magda Amara heeft ze een stuwende, meedenkende begeleidster. Dat het dit tweetal in vergelijking met de grootsten op de zwaar bevochten cd markt - te denken valt aan Rostropovitch/Serkin, DG 410.510-2, Harrell/Ashkenazy, Decca 475.6220, Wispelwey/Komen Channel Classics CCS 5483, Isserlis/Hough Hyperion CDA 67629 en Leroy/Moubarak ZigZag Territoires ZZT 070202 - nauwelijks aan dat beetje uiterste interpretatief inzicht ontbreekt, valt zo extra te prijzen en vormt een overtuigende kracht. Met mooi een heel goede, natuurlijk klinkende opname zal deze uitgave veel voldoening schenken. Dus biedt deze heel getalenteerde jonge musici een kans!