CD Recensies

BORTNYANSKY: KOORCONCERTEN

Bortnyansky: Concerten voor koor nr. 1 Zing de Heer een nieuw lied, 7 Kom laat ons feest vieren, 11 Gezegend is de Heer, 18 Het is goed om de Heer dank te zeggen, 19 De Heer sprak tot mijn Heer, zit aan mijn rechterkant, 21 Hij die verblijft in de hulp van de Allerhoogste, 33 Waarom ben je neerslachtig, mijn ziel. USSR Ministerie van cultuur kamerkoor o.l.v. Valeri Polyansky. Meldiya SUCD 10-00030

 

Bortnyansky: Concerten voor koor nr. 1 Zing de Heer een nieuw lied, 2, 3, 4, 5 Kom, o mensen, 6 Eer aan God in den hoge, 7 Kom laat ons feest vieren, 8, 9 Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt. Russische Staats symfonie Cappella o.l.v. Valeri Polyansky. Chandos CHAN 9729 (68’38”). 1990

 

Bortnyansky: Concerten voor koor nr. 17 Hoe beminnelijk zijn uw tabernakels, 18 Het is iets goeds om dank aan de Heer uit te spreken, 19 De Heer sprak tot mijn Heer, zit aan mijn rechterzijde, 20 O Heer ik stel mijn vertrouwen in U, 21 Hij die verblijft in de geheime plaats van de Allerhoogste, 22 De Heer is mijn licht en mijn redding en 23 Gezegend is het volk dat het vreugdevolle geluid kent. Russische Staats symfonie Cappella o.l.v. Valeri Polyansky. Chandos CHAN 9840 (66’). 1990

 

De Oekraïnse componist Dmitry Bortnyansky (1751-1825) is in het Westen lang onbekend geweest en Tchaikovsky’s geringschattende commentaar op hem toen hij diens Gewijde concerten hielp uitgeven heeft het er niet beter op gemaakt.

Maar in de eigen regio verwierf hij wel een vaste plaats in het repertoire van de Russisch Orthodoxe kerk. Bovendien tonen deze drie prachtige cd’s van Polyansky aan dat het om knap geschreven, goede muziek gaat die wordt gekenmerkt door een bijna eindeloze inventieve variatie.

Er zijn meer opnamen van dit ensemble, maar de hier genoemde vormen een goed uitgangspunt. Luister bijvoorbeeld naar nr. 19 0om Bortnyansky op z’n best, dat wil zeggen heel lyrisch, te horen in een neobarokke fuga. Haast nog overtuigender is nr. 20 waarin elk deel een substructuur bezit die door verschillende stemmingen is bepaald.

Tchaikovsky klaagde dat de componist theatrale, opera-achtige technieken gebruikte. Dat is ook zo, maar hij doet dat op heel elegante wijze, zoals in het kortste concert, het acht minuten durende nr. 22, goed te horen is.

Het koor dat hier zingt, begrijpt deze muziek als geen ander en weet deze met de subtielste nuanceringen fraai weer te geven.