BRUCKNER: PIANOWERKEN, MARKOVINA, MEISTER
CD Recensies - B

Bruckner: Pianowerken. Aus Kitzlers Studienbuch nr. 1-14; Lancier-Quadrille nr.1-4 in C WAB. 120; Kleine Stücke zu vier Händen nr. 1-3 WAB. 124; Quadrille zu vier Händen nr. 1-6 WAB. 121; Pianostuk in Es WAB 119; Stille Betrachtung an einem Herbstabend in fis; Steiermärker in G; Fantasie in G; Erinnerung in As. Ana-Maria Markovina en Rudolf Meister. Hänssler HC 17054 (75’15”). 2018

 

De meeste Brucknerbewonderaars kennen vooral zijn negen symfonieën, zijn koorwerken, zijn strijkkwintet, zijn stukken voor strijkkwartet maar niet zijn pianowerken, 22 in getal en vooral geschreven voor zijn pianoleerlingen in St.Florian en Linz in de periode 1845-1868. Dertien stukjes - walsen, polka, mazurka, menuetten, andantes, étude, chromatische étude, fantasieën, variaties - zijn uit de periode in 1862 dat de componist les had van cellist Otto Kitzler.

Hier is daaruit op een paar onvoltooide stukken na het geheel bijeengebracht en daaraan is het Klavierstück in Es WAB. 119 toegevoegd. Wat aan het programma ontbreekt, is  de Sonatensatz in g WAB deest die het programma compleet had kunnen maken.

Eerder wijdden Wolfgang Brunner en Michael Schopper zich aan deze materie (CPO 999.256-2) en Fumiko Shiraga eveneens (BIS CD 1297).

Deze pianowerken zijn voor een volledig beeld van de componist best interessant. Ze zijn van de vroege Bruckner, sommige als schets van een twintigjarige. Meesterwerken zijn er niet bij want Bruckner had nu eenmaal niet zoveel gevoel voor de piano als Chopin en Liszt en zijn texturen getuigen niet van voldoende verbeelding om er bij herhaling veel genoegen aan te beleven. Maar er zijn wel wat ritmische tendensen en danselementen die de moeite waard zijn, zelfs in de prille Lancier-Quadrille.

De beide overpeinzende stukken - Stille Betrachtung an einem Herbstabend en Erinnerung maken de sterkste indruk met hun mooie constructie en  doen enigszins aan Mendelssohn denken.

Ana-Marija Markovina en haar partner Rudolf Meister in de vierhandige stukken geven met overtuiging een goed, fascinerend inzicht in de zijwegen die Bruckner wel eens insloeg.