DEBUSSY: ÉTUDES NR. 1-12; COFFRETS STUDIUX, VIGNON
CD Recensies - D

Debussy: Etudes nr. 1-12 L. 136; Coffrets studieux nr. 1-12, L. 136. Élodie Vignon (p) en Clara Inglese (spr). Cypres CYP 1678 (62’ 13’). 2017

 

De tijd dat Debussy als het type impressionist gold met een interpretatieve voorkeur voor pasteltinten en wazige contouren lijkt voorbij.Gelukkig maar. De Belgische pianiste Élodie Vignon brengt dat in de praktijk het helder en vrij gespierd spel waarbij ze vooral streeft naar helderheid van vorm en inhoud.

Zeker de beide banden met Études uit 1915 lenen zich voor zo’n aanpak. Waar ze gelukkig ook voor zorgt, is een gepolijste speeltrant; de goede technische afwerking is immers ook een duidelijk doel bij een étude. Aan finishing touches ontbreekt het niet en soms overstijgen de weken hun imago, zoals dat gewenst is bij de late Debussy.

Wel heeft Vignon twee of zelfs drie reuzen vòòr zich in deze materie: Mitsuko Uchida (Philips 422.412-2, 475.559-2), Pierre-Laurent Aimard (Warner 8573-83940-2) en Pascal Rogé (Onyx 4056).

 

Afhankelijk van de kennis van het Frans heeft men mogelijk iets aan de dichterlijke bespiegelingen van Noullez. De korte Douze coffrets studieux bestaan uit gedichten die Lucien Noullez voor de pianiste en haar visie op de Ètudes heeft. Ze worden gereciteerd door Clara Inglese.